Dieet gedurende zwangerschap verlaagt veel complicaties
Geplaatst op 20-05-2012 om 19:16
Nieuw, groot, onderzoek van Queen Mary, University of London, laat zien dat zwangere vrouwen, inclusief zij die overgewicht hebben, baat hebben bij het volgen van een goed gecontroleerd dieet.
De universiteit deed onderzoek naar de data van 7000 vrouwen. Vrouwen die een goed uitgebalanceerd dieet kregen voorgeschreven (onder begeleiding van een gezondheidswerker bijvoorbeeld een leefstijlcoach) kwamen gemiddeld 4 kilo minder aan in de zwangerschap.
Verder bleek dat deze vrouwen 70% minder kans hadden op hoge bloeddruk in de zwangerschap, 60% minder kans op zwangerschapsdiabetes en 33% minder kans op pre-eclampsie; één van de meest gevaarlijkste complicaties van de zwangerschap.
De onderzoekers wijzen er wel op dat deze uitkomsten nog bevestigd moeten worden door langdurig en grootschalig onderzoek.
Toch zijn deze cijfers schrikbarend en reden genoeg om in de zwangerschap, onder begeleiding van een professional, een gezond dieet te volgen.
Binnenkort start de verloskundige van deze site, die inmiddels ook leefstijlcoach is, met de online begeleiding van zwangeren in gezonde leefstijl. Dit onderzoek maakt maar weer eens duidelijk hoe belangrijk een dergelijke begeleiding is. Er zijn de afgelopen jaren vele onderzoeken geweest die aangeven hoe belangrijk gezonde voeding in de zwangerschap is, niet alleen om te voorkomen dat vrouwen teveel aankomen in de zwangerschap, maar zeker ook om ervoor te zorgen dat de baby alles krijgt wat hij nodig heeft. Helaas blijkt uit alle onderzoeken dat ongeveer 70% van alle Nederlanders, en zwangeren zijn hier geen uitzondering op, niet eten volgens de norm gezonde voeding.
Wil jij nu al weten of je gezond eet, doe onze eettest.
Behoefte aan persoonlijke begeleiding in gezonde voeding? Neem contact op met Sandra Vuik, onze verloskundige en leefstijlcoach.
Het artikel over bovenstaand onderzoek helemaal lezen (in Engels)





