| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #1
door Marina op 26 jan 2012, 22:09 |
Marina |
|
|
Hey allemaal,
Ik zal wel heel veel ijsberen op de weg zien maar ik maak we wel ergens zorgen om.
Ik wil borstvoeding gaan geven en na mijn verlof ook gaan kolven. Maar ik werk in de thuiszorg (huishoudelijk) ik heb klanten van 4 uur en klanten van 3 uur, ik heb ongeveer een half uur reistijd per klant totaal 4 klanten. Ik woon in enschede zuid en mijn klanten zitten vooral in Oosten en Noorden van de stad. Ik moet alles per fiets doen.
Ik weet dat een werkgever het verplicht is de genegenheid en tijd te geven voor het kolven, maar ik werk te ver van mijn huis af om tussen door even naar huis te gaan, ik heb her en der al beetje met mijn (vaste) klanten geinformeerd hoe ze er tegen over staan maar die willen dit niet in hun tijd.
Ik wil dit nog wel met mijn manager over hebben maar zie eigenlijk nu al tegen dat gesprek op, heb vorig jaar na het overlijden van mijn Opa een aanvaring met haar gehad omdat ze me geen vrij gunde voor de crematie (het was toch maar mijn OPA!!! pardon wel een opa waar ik als kind elke dag over de vloer kwam Grrr)
Groetjes Marina
|
| |
30 weken zwanger, uitgerekend op: 29-07-2012 |
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #2
door Mammie anja op 27 jan 2012, 09:29 |
Mammie anja |
|
|
Hoi Marina,
Bereid je goed voor op het gesprek. Ga even naar de website van de rijksoverheid en dan even zoeken naar borstvoeding. Als je dat onderwep intoets krijg je meerder onderwerpen. Onderwerp 2 staat waar jij recht op hebt. Ik wens je heel veel succes en sterkte ermee.
Groetjes Anja
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #3
door Susan op 30 jan 2012, 13:50 |
Susan |
|
|
Je werkgever is inderdaad verplicht om jou in de gelegenheid te stellen om onder werktijd te voeden of te kolven, hier mag je tot 20 % van je werkdag aan besteden, tot je baby 10 maanden oud is. Is er op kantoor geen geschikte kolfruimte waar je onder werktijd even heen kan gaan? Kom echt goed voor jezelf op hoor, het is aan je werkgever om jou in de gelegenheid te stellen dit te kunnen doen! Als die gelegenheid er nu nog niet is zal je werkgever mee moeten werken om dit wel te realiseren. Succes met je gesprek!
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #4
door Marina op 31 jan 2012, 23:04 |
Marina |
|
|
Hey meiden,
Ik heb het gesprek gehad en mijn manager leeft opzich wel met me mee, maar is wel heel moeilijk te realiseren, de reden hiervan is dat wij niet in de geidiceerde tijd van de klant mogen kolven, dit is ook de uitbetaalde tijd. Dus onder werktijd kan dus niet. Een klant krijgt van de gemeente een x aantal uren (namate het werk en grote van het huis) en die tijd heb je nodig om al het werk te kunnen doen. De klant heeft niet voor niks de huishoudelijke hulp. Wel heeft mijn manager geadviseerd om 3 weken vakantie na mijn verlof te nemen en verder heeft ze me geadviseerd om ook met de klanten over te hebben hoe die er tegen aan kijken als ik ga kolven.
Vandaag heb ik het probleem even met mijn zusje besproken en die zei mij dat ik ook zo af kan bouwen dat ik gedeeltelijk flesvoeding en Bv te geven zodat ik dus niet tijdens mijn werk hoef te kolven. Want mijn zus is kapster en in de kapsalon is ook niet echt ruimte voor om te kolven en ze zag het niet zo zitten met al die kleine haartjes die overal in haar kleding gaat zitten en dus in de gekolfde melk kan komen. Ik heb in April een voorlichtingsavond in het ziekenhuis over borstvoeding en kolven ga daar ook nog eens dingen vragen.
Groetjes Marina
|
| |
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #5
door Zara op 01 feb 2012, 13:24 |
Zara |
|
|
Het klopt dat je een kwart van je werktijd mag besteden aan kolven, maar het probleem is hier denk ik dat je bij de thuiszorg zelfstandig ondernemer bent of niet? Dan ben je in feite eigen baas en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor het regelen van die tijd. Je werkgever is alleen een soort koppelingsbureau tussen jou en je clienten. Als ik me niet vergis krijg je ook geen vakantiegeld en zo (wordt dit bij het uurloon bijgerekend) toch? Ben dus bang dat je werkgever dan nog gelijk heeft ook...
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #6
door Zara op 01 feb 2012, 13:24 |
Zara |
|
|
Het klopt dat je een kwart van je werktijd mag besteden aan kolven, maar het probleem is hier denk ik dat je bij de thuiszorg zelfstandig ondernemer bent of niet? Dan ben je in feite eigen baas en ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor het regelen van die tijd. Je werkgever is alleen een soort koppelingsbureau tussen jou en je clienten. Als ik me niet vergis krijg je ook geen vakantiegeld en zo (wordt dit bij het uurloon bijgerekend) toch? Ben dus bang dat je werkgever dan nog gelijk heeft ook...
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #7
door Larsje op 01 feb 2012, 21:37 |
Larsje |
|
|
Ik kan je hier niet echt mee helpen. Probeer ook mijn recht te krijgen om te kolven op het werk.
Het klopt inderdaad dat je 25% van je werktijd mag gebruiken om te kolven. Tot de leeftijd van 9 maanden van je kindje.
Je zou evt op je werk het kolven over kunnen slaan en op de momentet je thuis bent gewoon kunnen blijven voeden.
Bedenk wel dat bij deze manier van afbouwen je voeding helemaal terug kan lopen.
Succes
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #8
door Susan op 02 feb 2012, 12:04 |
Susan |
|
|
Dat klopt dus niet wat je werkgever zegt, ik werk zelf ook in de zorg (VG) en kon ook gewoon onder werktijd kolven, is ook geindceerde tijd waarop clienten zorg horen te krijgen. Jij en je kind hebben daar wettelijk gezien gewoon recht op, klaar. Als jij niet weg kan bij de client is je werkgever verplicht om voor vervanging te zorgen in de tijd dat jij kolft. Andere optie zou zijn tussen 2 clienten een kolfpauze inlassen en bijvoorbeeld minder clienten op 1 dag zodat je eerder weg kan om te kolven of voeden zodat je een deel van de kolftijd daarvoor gebruikt. Ik vind het wel heel gemakkelijk van je werkgever om het probleem weer bij jou neer te leggen.
Advies wat Larsje geeft zou ik echt niet doen zeker in het begin niet, je hebt grote kans op stuwing en erger nog, borstontstekingen dan. Plus dat de voeding sterk terug kan lopen. Weet niet hoe je financieel zit maar je zou ook kunnen overwegen (deels) ouderschapsverlof hiervoor op te nemen. Heel veel succes met het zoeken naar een goede oplossing!
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #9
door Mama van twee op 02 feb 2012, 12:11 |
Mama van twee |
|
|
Volgens mij is het zelfs tot en MET 9 maanden. Dus totdat je baby 10 maanden is....
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #10
door Susan op 02 feb 2012, 19:26 |
Susan |
|
Ja, het kolf/voedrecht geldt tot je kindje 10 maanden oud is. Marina, je zou je vraag ook nog kunnen stellen op www.borstvoedingsfor um.nl, of even op www.borstvoeding.com kijken voor alle rechten en plichten over kolven op het werk. Nogmaals veel succes en sterkte gewenst!
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #11
door Sabina op 04 feb 2012, 22:43 |
Sabina |
|
|
Laat je niet afschepen door je werkgever hoor. Je hebt er echt recht op!!!! Je werkgever moet wat regelen, eis dit ook en print desnoods een artikel uit of verwijs je werkgever door naar http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezond-en-veilig-wer ken/vraag-en-antwoord/mag-ik-borstvoeding-geven-onder-werkti jd.html
Je kunt ook kijken op:
http://www.lalecheleague.nl/
http://www.borstvoeding.c om/
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/
en deze instanties vragen om advies (ook voor alle andere borstvoedingszaken).
Als je borstvoeding gaat geven is de site die Susan aangaf echt een must: http://www.borstvoedingsforum.nl/
Geloof me deze site kan het verschil betekenen tussen het slagen en niet slagen van de borstvoeding.
Verder zou je ook kunnen overwegen om alleen te vermelden dat je borstvoeding gaat geven, dat je van plan bent te kolven en dat je er vanuit gaat dat jullie eruit komen. Dan kun je de organisatorische kan na je bevalling regelen met je werkgever. Wettelijk gezien hoef je nu echt niet meer actie te ondernemen en nu al gesteggel te hebben met je werkgever. Dat geeft jouw werkgever ook de tijd om er aan te wennen en een oplossing te zoeken. Helder en duidelijk.
Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt. Heel veel succes ermee!
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #12
door Marina op 05 feb 2012, 00:13 |
Marina |
|
|
Meiden ik heb het al over gehad net mijn werkgever. En ze doet wel moeilijk dus.... nou niet dat ze me wil verbieden maar wel met de tijd die het inbeslag neemt. Ik mag geen tijd van klanten afpakken, de gemeente indiceerd de zorgtijd waar klanten recht op hebben en dat zit wel zo ingeplant dat je weinig tijd over houd, klanten wil een schoon huis en kan je niet een half uur van afhalen om te kolven. Dus mijn manager heeft me voorgesteld om 3 weken extra vakantie er achter aan te nemen en dat ik kan proberen om als ik 3 uur werk (totaal 4 uur van huis af ben) dat ik dan pas thuis kan gaan kolven, als ik 4 uur werk omdaar tussen door wel te kolven maar wel stel duurt half uur, dat ik ook half uur langer doorwerk, maar goed weet niet of dat echt gaat werken omdat ik ook met kdv zit dat ik mijn kinderen voor een bepaald tijdstip moet ophalen is, betaal per uur en je mag maar 40% boven je gewerkte uren komen en als kolven niet in mijn werkende uren kan gerekend worden, omdat we alleen de geindiceerde uren uitbetaald krijgen van de klant.
Nu had mijn zusje het er over dat je ook gedeeltelijk bv kan geven en gedeeltelijk flesvoeding dus misschien kan ik dat ook nog overwegen omdat te doen.
groetjes Marina
|
| |
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #13
door Marina op 05 feb 2012, 00:17 |
Marina |
|
|
ps Zaza het feit alfahulp bestaat niet meer , ik ben in vaste dienst van een organisatie, ik krijg wel vakantie geld en bouw ook vrije uren op.
groetjes Marina
|
| |
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #14
door Sabina op 05 feb 2012, 13:20 |
Sabina |
|
|
Marina,
Ik snap het argument van je werkgever wel, maar wat jouw werkgever betreft is de geboden oplossing in strijd met de Nederlandse wet. JIJ EN JE BABY HEBBEN RECHT OP KOLVEN BINNEN JE WERKTIJD! Je werkgever mag je gewoon niet afschepen met zulke argumenten, ze zijn VERPLICHT om een WERKBARE OPLOSSING voor je te zoeken. Print anders het volgende artikel uit voor je werkgever en vraag of je manager er nog eens naar kan kijken.
http://www.advocaatarbeidsrecht.nl/arbeidsconflicte n/loonvordering/voedingsrecht/voedingsrecht-is-wettelijk-ver ankerd.html
Wat betreft half kunstvoeding, half borstvoeding is niet echt aan te raden in de beginfase. De melkproductie is meestal nog niet stabiel na een maand of drie en de kans is groot dat je borstvoeding dan helemaal terugloopt. Dit is dus geen werkbare oplossing die je werkgever aangeeft. Pas vanaf 6 of 7 maanden is dat een optie.
Stel je vraag anders ook eens op www.borstvoedingsforum.nl.
Ik hoop dat je hier wat steun vindt.
Groetjes,
Sabina
|
| |
|
|
| |
|
|
Kolven tijdens je werk - #15
door Susan op 09 feb 2012, 15:30 |
Susan |
|
|
Marina: nogmaals het klopt echt echt echt niet wat je werkgever zegt. Ik vind het absoluut niet netjes hoe je behandelt word, word er naar van. Hij/zij moet gewoon voor een passende oplossing zorgen, en zorgen dat jij vervangen wordt in de tijd dat jij kolft (bijv een andere collega komt jouw klant verder helpen) of hij moet zorgen voor een ander rooster voor jou zodat je tussen de klanten door wel tijd hebt om te kolven. Wat maakt het nu uit of je bij wijze van spreken de 2 uur hulp opdeelt in 1 uur werken, kolven en daarna het andere uur weer de klant helpen? Gaat de tijd ook niet van de klant af. Ik snap niet dat ze zo oncreatief zijn dat ze niet mee willen denken en jou en je baby met het probleem opzadelen.
Voorstel van je werkgever zou ik niet in mee gaan, ook wat je zus aangeeft is een slecht plan zeker in de beginperiode moet je echt wel iedere 2 max 3 uur kolven ivm de productie, je hebt dikke kans dat die anders snel terug gaat lopen. Echt, win advies in bij de instanties die hier aangeraden zijn en stap ermee naar je werkgever. Hij/zij heeft echt geen kaas gegeten van bv en alles wat daarbij komt kijken.
|
| |
|
|
|