Goedemiddag , Registreer nu gratis en snel op Babyopkomst.nl of Login!

Bezuinigingen 2012

Naar laatste post.. Forums » Jonge ouders

Pagina 1 van de 2

Bericht
Gebruiker

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #1
door Dromen op 07 dec 2011, 16:21
Dromen

Hoi allemaal, ben ik de enige die zich af en toe bezorgd maak over de bezuinigingen voor 2012? Ik heb de 'luxe' dat ik thuisblijfmoeder ben en het liefst wil ik dat blijven, dat kan ook wel, denk ik.  Volgend jaar, zullen we het wel merken in de portomonnee.... minder kinderbijslag (is weliswaar nog niet door de kamer, maar ik ga er vanuit dat het wel erdoor komt), duurdere ziektekostenverzekering, duurdere peuterspeelzaal de laatste steeg met 25%. Heb je het nog niet over andere dingen.. en zelf vind ik al dat we dit jaar best flink hebben moeten inleveren... alles wordt duurder, maar ik moet wel het afval apart inzamelen maar geen lagere afvalstoffenheffing, wel duurdere producten, meer energiebelasting, meer van alles, alle kleine beetje die het leven best duur maken..

Ben benieuwd naar jullie reactie!

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #2
door Dromen op 07 dec 2011, 16:22
Dromen

o ja, ik heb 3 kinderen, waarvan de oudste 7 is en de jongste 3.5, ik ben dus erg benieuwd hoeveel de zwemles extra gaat kosten etc...

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #3
door Anja & andelio op 07 dec 2011, 17:06
Anja & andelio

Hoi Dromen,
Ik dacht dat ik de enige was, maar ook hier de zorgen over geld en bezuinigingen. Ik heb dan ook gekeken naar een zorgverzekering die minder uitgebreid is. Maar maak me ook erge zorgen. Helaas komen we er pas met de tijd achter wat het inhoud.

Ik ben trouwens moeder van 3 kinderen, oudste 4  1/2jaar en de jongste net 3 maanden. Ik werk als gastouder maar daar wowrd ook bezuinigd hier Verder worden de contrainers hier flink duurder en gaan ze hier minder legen. Ben benieuwd wat de afrekeningen van alles doet en de kosten volgend jaar.

Maar je bent niet de enige die zich zorgen maakt. Ik zie het ook graag anders. Ik lees hier dan ook graag mee.

Groetjes Anja

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #4
door Marina op 07 dec 2011, 19:35
Marina

Anja ik maak me ook wel eens bezorgd over de bezuiniging. Zo heb ik mijn kind wel op het Kdv en krijg hier ook na inkomen toeslag over. Nu wordt de wet zo dat ik alleen mijn werkende uren + 40% daar boven ivm pauzes en reistijd tussen werk en KDV mag declaren. Nu werk ik in de thuiszorg en heb daar 10 uren contract maar ik werk bijna 14 uur dus over 14 uur werk mag ik 19 uur KDV afnemen. Alleen zit ik wel met 1 probleem stel 1 van mijn cliënten gaat op vakantie maar ik blijf die week wel boven de 10 uur dan heb ik niet altijd de zekerheid dat ik een vervangende cliënt heb voor die week en heb ik dus recht op minder KDV dat moet ik dan dus bij de belasting per maand wijzige daarnaast heb ik ook geen flex opvang deze is in mijn buurt ook niet aanwezig wel aan de andere kant van de stad maar omdat ik alles per fiets of OV moet doen is dit gewoon geen optie vooral in winterperiode (gladheid en sneeuw) durf ik niet te fietsen met een kind op de fiets en OV is geen goede verbinding (ben dan 2 uur onderweg) 

Een hoger contract heb ik wel aangevraagd maar dit kan nog niet omdat ik nog geen half jaar deze uren werk. Daarnaast krijg je in de thuiszorg bijna altijd een flexcontract 12 tot 15 of 14 tot 16 uur. Ik zit naast dit alles ook nog eens in de schuldsanering ik ben wel eens bang of we het allemaal wel gaan redden. Ik wil dolgraag meer uren werken maar ook dit is en blijft een probeem ik heb geen opleiding niks. Ik hoop echt dat die crisis snel over is en dat we met ons alle weer van een beetje welvaard mogen genieten. Dat het iets minder moet oke maar laat ze dit bij de hogere inkomens innen want lage inkomers hebben totaal geen ademruimte meer. Ik ben bijvoorbeeld al meer als 10 jaar niet meer op vakantie geweest. Zelf een dagje met de kindjes uit kan bijna niet of opa en oma moeten ons sponseren nou dat wil en kan ik niet vragen aan mijn ouders.

groetjes marina

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #5
door Anja & andelio op 07 dec 2011, 20:17
Anja & andelio

MArina, ja voor de groep met kinderen op de kdv word het ook erg hard Ik heb zelf wel een opleiding gedaan maar kwam daar niet mee aan de bak.

Maar niet alleen die mensen worden gepakt. Ik heb bijvoorbeeld 2 kinderen met epilepsie en hiermee op het kdv werden geweigerd EN dat terwijl het mijn eigen baas was. Na dat half jaar contract ben ik dus niet aan de bak gekomen. Ik wou niet bij deze baas blijven en kon geen andere opavinden toen. Ik ben onderwij assistenten Erg leuk werk maar nieet voor het oprapen. Nu werk ik dus verplicht thuis. Anders komen wij ook in de problemen.
Een vakantie zou ook hier lekker zijn, maar dat zit er niet in Onze vakantie bestaan uit een weekendje ouders. Die wonen in het zuiden vn het land en wij in het noorden. Dan hebben wij de handen even vrij.

Maar voor jou/jullie zal het nog wel zwaarder worden. Ik denk dat we hier elkaar moeten steunen. Samen staan we sterk en laten er goed over praten. 

Hoe verloopt je zwangerschap nu dan?? Alles goed en naar wens??

Groetjes Anja

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #6
door Dromen op 07 dec 2011, 21:25
Dromen

Hoi dames, ik was voorheen, financieel leidinggevende, mijn man heeft wel een redelijke baan en we leven gewoon; simpel. ik wilde mijn kinderen niet niet grootbrengen met het idee dat ik er nooit voor kon zijn en laten we eerlijk zijn ik heb het gewoon druk thuis. Ik ben thuisblijfmanager, financien, het geregel voor de kinderen en er komt wat bij kijken, en alles wat er bij komt, ik heb er echt mijn handen vol aan...en nog kom ik niet aan alles toe van wat ik zou willen doen... consuminderen en besparen is echt mijn hobby geworden...moet wel als je er 2 op zwemles hebt zitten.. en ik baal zo van de verlaging van de kinderbijslag, want daar moet ik toch echt een hele hoop van doen...

ik heb echt het idee dat de gezinnen met kinderen vnl. de dupe worden van de bezuinigingen, want kdv/psz/kinderbijslag als dat verlaagd wordt of duurder wordt (en de ziektekostenverzekering), ook de ouderen want die verbruiken gewoon meer medicijnen etc..

Tis echt heel anders als toen ik nog alleen was...

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #7
door Juudje op 07 dec 2011, 22:08
Juudje

Ook ik houd mijn hart vast met de huidige plannen van het kabinet.
Heb een dochter van 1 en ben na mijn verlof oproepkracht geworden,
Nu zat ik 75 euro boven mijn geschatte inkomen.
Dit gaat dus resulteren in terug betalen van zorgtoeslag.
Ben benieuwd hoeveel...
Gelukkig hebben we dat maandelijks weg gezet.
Ook de kinderbijslag is het afgelopen jaar onaangeroerd geweest.
Wil het pas gebruiken als er echt nood aan de man is,
vrees dat 2012 daar de uitgelezen kans voor is.
We gaan het meemaken...

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #8
door Juudje op 07 dec 2011, 22:08
Juudje

Ook ik houd mijn hart vast met de huidige plannen van het kabinet.
Heb een dochter van 1 en ben na mijn verlof oproepkracht geworden,
Nu zat ik 75 euro boven mijn geschatte inkomen.
Dit gaat dus resulteren in terug betalen van zorgtoeslag.
Ben benieuwd hoeveel...
Gelukkig hebben we dat maandelijks weg gezet.
Ook de kinderbijslag is het afgelopen jaar onaangeroerd geweest.
Wil het pas gebruiken als er echt nood aan de man is,
vrees dat 2012 daar de uitgelezen kans voor is.
We gaan het meemaken...

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #9
door Elin op 07 dec 2011, 22:27
Elin

Hier ook grote zorgen over de komende bezuigingen.
Ik heb een goede opleiding gedaan, maar kom daarmee helaas niet aan de bak. Geen inkomsten dus en helaas wel een studieschuld (heb altijd gewerkt naast m'n studie, maar ja was gewoon niet genoeg om alles van te betalen en mijn ouders zaten ook krap dus ja die konden ook niet 'even' mijn opleiding betalen).
Ik had een baantje voor 20 uur in de week voor mijn zwangerschap. Helaas is 1,5 week nadat ik verteld had dat ik zwanger was mijn contract niet verlengd. Toen in de ziektewet terecht gekomen door rugklachten van de zwangerschap. Die uitkering is nu gestopt en ik heb ook geen recht meer op ww, omdat ik een week tekort had gewerkt bij mijn laatste werkgever.
Mijn partner werkt bij defensie en zoals jullie ongetwijfeld weten gaat daar ook enorm bezuinigd worden dus daar ook veel onzekerheid.
Daarbij hadden wij een appartement gekocht een aantal jaar terug, waar wij nu dus uitgegroeid zijn en wat we financieel niet meer kunnen opbrengen. Dit staat dus te koop en uiteraard verkoopt het niet in deze markt. Wij willen weer gaan huren en hopen dan een woning te krijgen met een kamer meer en voor een lager bedrag dan onze huidige hypotheek. Maar ja, we kunnen natuurlijk niks voordat dit appartement verkocht is. Winst maken we zoiezo niet in deze markt, het is dus meer beperken van de schade. Maar restschuld zal er blijven.
Met onze kleine meid erbij zijn de kosten natuurlijk ook hoger geworden, dus het is voor ons nu echt de eindjes aan elkaar knopen helaas... als ik dan denk aan dat m'n vriend ook z'n baan kan kwijtraken en aan de verlaging van de kinderbijslag en het misschien nog wel verder instorten van de huizenmarkt... Ja ik lig daar wel regelmatig van wakker!

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #10
door Dromen op 08 dec 2011, 09:06
Dromen

Tja, gebruik die kinderbijslag voor bijna alles wat met de kindjes te maken heeft: schoolgeld, schoolfotograaf, kleren, schoenen, sportclubjes, sinterklaas, kapper, verjaardagen etc... als ze dan daar op gaan bezuinigen, wordt het voor mij ook bezuinigen en dan bezuinig je op mensen die het geld ook hard nodig hebben.. dus ik heb enorm gebaald dat dat minder wordt....

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #11
door Elin op 08 dec 2011, 10:14
Elin

ja idd, ik ga het ook gewoon gebruiken voor alles wat zij nodig heeft, kleding, luiers, schoenen, sinterklaas, verjaardag en alles wat er later nog bij gaat komen.... en dan koop ik nu echt al niet dure spullen, geen merkkleding e.d. hoor, maar ja als het nog minder wordt.... wordt echt lastig dan...

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #12
door Anja & andelio op 08 dec 2011, 14:50
Anja & andelio

Ik gebruik ook de kinderbijslag voor luiers, kleding, sport en verjaardagen. Geld over of sparen is er hier niet bij. Ook ik koop geen merkkleding tenzij het in de aanbieding is zoals laats. Toen heb i beken gekocht voor mijn middelste en die waren goedkoper dan de hema. EN een veel betere kwaliteit, gelukkig komt er nog 1 na. MAar ja hoe gaat het lopen.

VAndaag ook de zorgen tegenover de huiarts uitgesproken (was er toch) en die vertelde dat de mensen die het geld hard nodig hebben nu de dupe worden. En bedankt kabinet
Hier ook op iedere cent aan het letten en overwegingen maken. Het is soms niet anders en veel in de aanbieding kopen. 

Hopelijk valt het allemaal mee

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #13
door Elles op 29 mei 2012, 07:55
Elles

hoi dames,

ja fijn he die bezuinigingen af en toe wordt je er gek van.
kunnen ze niks anders verzinnen.
ook wij zitten er niet breed bij , maar we komen er wel .
groetjes elles

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #14
door Dromen op 29 mei 2012, 08:45
Dromen

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier is het niet meegevallen de kinderbijslag is verminderd, de peuterspeelzaal is maar liefst met 1/3 van het oorspronkelijk maandbedrag om hoog gedaan, de ziektekostenverzekering is enorm omhoog gegaan zodat je o.a. de tandarts bijna zelf moet gaan betalen, en dan heeft mijn dochtertje een bril en die worden voor kinderen niet vergoed uit de basis, slechts uit de aanvullende verzekering en dat is ook nog zeer karig, moeten we inmiddels gaan sparen voor de tandarts en de brillen... en volgend jaar wordt het weer minder. we komen er wel, zijn gelukkig met wat we hebben en als het moet, zal ik gaan werken.. 1 ding is duidelijk ik ga niet stemmen op een partij die bezuinigen wil op de kinderbijslag en kinderopvang: door de bezuinigingen op kinderopvang wordt het niet aanlokkelijker om te gaan werken (en ik heb het al druk met 3 kinderen), en alles maar duurder...

Ik heb geen reden tot klagen, manlief heeft een fijne baan  en ik tel mijn zegeningen voor de dingen die we hebben (we zijn gezond) en die we wel kunnen...we worden wel creatief op bepaalde manieren.

Vond de regering het straks vreemd dat er meer en meer kinderen komen met ontwikkelingsachterstanden, logisch als opvang in de vorm van peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bijna niet op te brengen wordt....

Quote Post
Bezuinigingen 2012 - #15
door Capri op 12 jul 2012, 01:34
Capri

Hoi Dromen,
Hier merken we het ook wel, al die bezuinigingen en dingen die duurder zijn geworden. We komen nog steeds rond hoor, maar hoe lang nog? Onlangs achterover gevallen van de tandartskosten (voor 2 volwassenen, controle + gebitsreiniging + 1 gaatje vullen: ruim 300 euro). Wat mij betreft slaan we de 2e controle dit jaar even over, zo lang zijn we nog wel aan het bijkomen van deze rekening die we ondanks aanvullend verzekerd grotendeels zelf moeten betalen. En bedankt voor dat spek-de-tandartslonen-experiment, regering!

Ook ik ben fulltime moeder van 2 kindjes inmiddels en de kinderbijslag zetten we op een aparte rekening om zoveel mogelijk dingen voor hun van te betalen. Schoenen, brilletje, luiers zijn momenteel de grootste uitgaven.
Dan kom je (na lang zoeken naar een geschikte babybril voor je kleine van toen 9 maanden) bij de orthoptist voor controle en die zegt doodleuk oh maar deze is niet geschikt, je moet maar een nieuwe aanschaffen. In plaats van mensen VOORAF informatie te geven over waar je op moet letten? Heb echt de hele stad afgezocht maar de meeste opticiens hebben helemaal geen brillen in het assortiment voor de allerkleinsten, of ze hebben er een paar en geen verstand ervan verder. Mijn dochter is inmiddels 2 en heeft de bril euh... totaal 10 uur op gehad ofzo? Hij is wel stuk geweest intussen en gelukkig was de opticien zo coulant om hem gratis te vervangen (pootje was afgebroken). Maar nu beginnen ze bij de ortoptist om de glazen te vervangen. Ik ga daar nog maar es flink protesteren, zie het nut van de bril niet meer zo namelijk. De laatste 2x dat ze er was, konden ze niets meer zien van scheelkijken, ook niet na pogingen het uit te lokken. We hebben wel het oogje dat mogelijk lui zou worden een tijd lang afgeplakt, maar mijn dochter lijkt echt nergens last van te hebben en kijkt weer mooi recht. Maar als ik mijn bezwaren daar uit krijg ik dus een hele preek van wil je niet het beste voor je kind blabla. Ja natuurlijk wel, maar het beste is niet het duurste toch en onnodige kosten maken hoeft al helemaal niet!
We letten verder echt wel op waar we het geld aan besteden: kinderkamer-inrichting zoveel mogelijk tweedehands, veel kleding en speelgoed ook tweedehands en ik geef borstvoeding. De jongste is alweer bijna een half jaar en dan gaan we beginnen met vaste voeding. Ook daar geen potjes, die zijn veel te duur (plus wat zit er in?)
Ook ik ben al jaren fanatiek in het (be)sparen, maar mis nu toch wel een eigen inkomen. Ben dagelijks in mijn hoofd aan het bedenken hoe ik toch wat extra inkomsten zou kunnen creeeren, en toch thuis blijven voor mijn kids. Kinderopvang is ook duur (wil dat ook niet voorlopig, enkel af en toe psz lijkt me wel leuk maar das zo duur zonder kinderopvangtoeslag) en borstvoeding in combi met flesweigeren zorgt ervoor dat ik niet ver/ niet lang uit de buurt kan zijn voorlopig.
Nu hoop ik voor de eerstkomende tijd 3 dingen:
- dat het lukt mijn dochter in de vakantie (als we met 2 thuis zijn) zindelijk te krijgen, scheelt namelijk in de luiers! Ze geeft al sinds oktober signalen maar tot dusver niet veel succes: ze voelt plasjes niet aankomen, kijkt echt helemaal verbaasd van hey het is nat! We laten haar geregeld "oefenen" met onderbroekjes aan, om het aan te leren voelen, met dus continu ongelukjes tot gevolg. Poepen voelt ze wel van te voren, maar ze wil ineens niet meer op het potje gaan zitten
- dat de auto niet stuk gaat
- dat er in september door de Nederlanders verstandig (=maatschappelijk betrokken/ sociaal) gekozen wordt!

Pagina 1 van de 2
Je bent niet ingelogd en kunt dus geen berichten plaatsen!
Moeders voor Moeders
Plus lidmaatschap