Goedemiddag , Registreer nu gratis en snel op Babyopkomst.nl of Login!

Praat jou kind

Naar laatste post.. Forums » Jonge ouders

Pagina 1 van de 1

Bericht
Gebruiker

Quote Post
Praat jou kind - #1
door Nathalie op 21 jul 2011, 23:59
Nathalie

Goedendag allemaal, Ik zat met een vraag. Ik weet namelijk niet of ik me nu echt zorgen moet gaan maken. Ik heb een zoontje van nu 2 jaar en 1 maand. Alleen het praten gaat heel erg traag. Ik weet niet hoever jullie kinderen zijn op die leeftijd , maar mijn zoon praat niet altijd even duidelijk en komt niet verder dan 10 woordjes als ik mazzel heb. laat staan zinnen van 2 woorden dat heb ik nog helemaal niet gehoord. Sommige woorden probeert hij ook maar 1 keer en daarna hoor ik het niet meer uit zijn mond komen. Het woord mama spreekt hij amper tot bijna nooit uit. tenzij het echt nodig is. Voor de rest is het altijd papa of mappa. terwijl opa ken die dan weer wel. Herken iemand dit? Ik zou het graag willen horen van jullie groetjes Nathalie

Quote Post
Praat jou kind - #2
door Lonneke op 22 jul 2011, 06:24
Lonneke

yup, had mijn oudste ook...
nauwelijks verstaanbaar, wat klanken en fantasiewoorden, gebaren een beetje... alleen wij snapten hem.
vanaf ongeveer 2,5 jaar is daar heel snel verbetering in gekomen.
nu is hij 3 jaar en 2 maanden, en maakt hij mooie zinnen, kent hij verleden tijd en voltooid deelwoord van veel werkwoorden, gebruikt hij bezittelijke voornaamwoorden op de juiste manier etc.
er zijn nog een paar letters doe hij moeilijk vindt (v, f, z), maar dat zal wel in orde komen.
ik heb destijds ook wel eens een topic gemaakt over dit onderwerp, omdat ik me toch begon af te vragen of dat normaal was.
toen had ik nooit durven dromen dat het zo snel zou gaan ineens...
er was niks mis met zijn oren, zijn passieve talenkennis was prima, maar het kwam e gewoon wat later pas uit.
terwijl de tweede al met 1,5 jaar duidelijk verstaanbaar begon te praten.
hij moet nog 2 worden, maar maakt al goeie zinnen!
dus het verschilt echt per kind, blijkbaar.

Quote Post
Praat jou kind - #3
door Koekie op 22 jul 2011, 08:36
Koekie

Hai Nathalie,

Hier ook een brabbelaar van 2 jaar en 1 maand. Ik voedt ze wel 3 talig op dus denk dat daarom mijn dochter nog niet goed spreekt. Zelfs ik vergelijk op straat andere kindjes van haar leeftijd en zie dat ze aardig 'achter' is qua spreken. En óók mij maakt dat wel eens onzeker. Maar ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken. De een gaat sneller dan de andere. Hoe zit het met luisteren, en begrijpen van wat jullie tegen hem zeggen? Heb je het idee dat hij jullie wel verstaat, als je hem opdrachten geeft bijv?(iets pakken, waar je heen gaat etc). Als dit wel het geval is dan zou ik me helemaal geen zorgen maken, het zit er dan absoluut wel maar komt er dan pas later uit. Ik ken een jongetje die met bijna 3 nog steeds amper sprak, z'n ouders waren zo bezorgd. En ineens van de een op andere dag kwamen er hele zinnen uit. Zo uit het niets. Jongetje is hartstikke pienter en nu(is ie 6) spreekt ie beter dan leeftijdgenootjes. Als je toch het gevoel hebt dat het luisteren etc niet helemaal is zoals het zou moeten, zou je evt een afspraak kunnen maken met een logopedist, al vindt ik dat zelf nog te vroeg in dit stadium. Hoogstwaarschijnlijk is hij met andere ontwikkelingen bezig momenteel, ipv spreken. En mapa gebruikt mijn dochter ook veel. Ook roept ze nu mama!! of papa!! naar mensen buiten als ze de aandacht wil van iemand. Ook zoiets, stond ik ook raar van te kijken van huh, eh ik ben mama? Maar ze weet gewoon niet hoe e heten dus gebruikt ze de woorden die ze kent en waarvan ze weet dat er reactie op komt. Inmiddels gaat ze best hard valt me op, wel een mengelmoes van 3 talen, dus als je haar niet kent snap je er geen bal van maar ikzelf versta haar best goed. En ik heb er vertrouwen in dat het allemaal goedkomt. Moet jij ook doen hoor!!!

Quote Post
Praat jou kind - #4
door Nathalie op 22 jul 2011, 12:11
Nathalie

Bedankt voor jullie reactie's. Hij begrijp me heel goed. als ik zegt waar zijn je ogen of waar is je neus. Wijst hij het direct aan. als ik zeg we gaan eten. dan pakt hij zijn bord. dus dat zit zeker wel goed. Hij probeert het echt wel maar het komt er zo moeilijk uit of hij heeft geen tijd omdat hij met andere dingen bezig is. Dus soms is het gewoon moeilijk zijn aandacht te trekken. Hij doet nu het meeste met gebaren dingen vertellen.

Quote Post
Praat jou kind - #5
door Koekie op 22 jul 2011, 12:52
Koekie

wacht nog maar even af, hij lult je straks de oren van je kop Misschien is ie iets onzeker, kan ook? Ik merk het ook wel eens bij m'n dochter, als ze dan ineens volmondig me wat komt vertellen en het 'woord' herhaald bijv, en ik versta het gewoon echt niet, dan ga ik vaak op m'n knieeen even voor d'r zitten en vraag dan, wat bedoel je lieverd, en probeer te raden wat ze zegt, als ik dat teveel doe dan ze ik dat ze 'dichtklapt' en beseft dat ze het verkeerd zegt ofzo, dan begint ze wat te mompelen en kijkt ze verlegen weg. Heel schetig. Totdat ik het woord raad, och en dan is ze blij! Hoe meer ik haar op deze manier stimuleer en aanmoedig, hoe meer eruit komt...

Quote Post
Praat jou kind - #6
door Anne op 25 jul 2011, 13:59
Anne

Hoi,

Dat afwachten wil ik eigenlijk toch wel even nuanceren. Ik ben logopedist van beroep en zie het toch ook wel eens anders aflopen dan dat het allemaal wel goed komt. Er kunnen namelijk vele oorzaken zijn waarom een kind vertraagd tot een taal-spraakontwikkeling komt. Wat ik persoonlijk opmerkelijk vind is dat je zoontje woorden probeert uit te spreken en het dan niet meer probeert. Wat ik toch eens uit zou laten zoeken is om te beginnen zijn gehoor (bij bijvoorbeeld een audiologisch centrum; kijk op www.fenac.nl voor een audiologisch centrum bij jou in de buurt). Stel dat hij vocht achter zijn trommelvliezen heeft, dan zou een KNO arts dat heel makkelijk op kunnen lossen. Als dat allemaal niet het geval is kan het zo zijn dat je zoontje gewoon moeite heeft met het vormen van klanken. Ook hier kunnen diverse oorzaken aan ten grondslag liggen. Een logopedist kan voor je uitzoeken of het vertrouwd is om de ontwikkeling af te wachten of toch al actie te ondernemen.

Het is maar een advies en je moet ermee doen wat je wil. Je zou jezelf voor je hoofd kunnen slaan als je te lang afwacht, er communicatienood optreedt (je zoon door niemand anders begrepen wordt dan door jou en zich isoleert van zijn omgeving of gaat meppen om zichzelf duidelijk te maken). Door het te laat ingrijpen kunnen er ook problemen ontstaan op school. In ieder geval succes en ik hoop dat je er wat mee kan. Laat maar weten als je meer info wil.

Groetjes,
Anne

Quote Post
Praat jou kind - #7
door Koekie op 25 jul 2011, 16:14
Koekie

Ja zit wat in inderdaad. Maar 2 jaar en 1 maand is nog jong hoor vindt ik. Ik bagatelliseer het absoluut niet maar tegenwoordig moet je overal maar bovenop zitten terwijl elk kind zich anders ontwikkeld. Ik neem aan dat Nathalie best aanvoelt of er iets mis is of niet.

Quote Post
Praat jou kind - #8
door Dromen op 25 jul 2011, 16:18
Dromen

Hoi, ik denk dat de taal ontwikkeling per kind verschillend is. Mijn kinderen begonnen alle 3 met papa, mama en auto of pop (afhankelijk van het geslacht) en konden rond 1.5 jaar toch al een woord of 40. het zoontje van mijn vriendin kwam met 2 niet verder dan papa en mama maar het trok zoals hierboven de verhalen dus wel enorm bij. met de leeftijd van 3 sprak hij net zoals mijn kinderen en heel duidelijk ook. die had dus tussen de 2 en 3 jaar een enorme ontwikkeling doorgemaakt.

Maar zoals Anne hierboven omschrijft kan er ook wat anders aan de hand zijn. je kan altijd even overleggen met het cb kijken wat die zegt, vocht achter de oortjes kan de huisarts zo zien en even aan de huisarts navragen kan natuurlijk ook.

Het audiologisch centrum ken ik, vanwege de oorontstekingen 2 x 1.5 uur getest is een van mijn kinderen (vanwege de vele oorontstekingen wilde mijn uitsluiten of er gehoorschade was ontstaan) was niet onprettig eerder wel een fijn idee om te kijken of.... je kan het overwegen.

Suc6 met je beslissing maar luister even naar je moeder/vaderhart je gevoel is vaak het beste.

Quote Post
Praat jou kind - #9
door Anne op 25 jul 2011, 20:03
Anne

Hoi,

@ Koekie: je bagatelliseert het niet hoor. Ik hoor van heel veel mensen dat er zoveel wordt gevraagd van kinderen tegenwoordig. En daar ben ik het ontzettend mee eens. Kinderen moeten heel veel. Er zijn spreeknormen die wij hanteren; dit houdt in dat een logopedist in zijn totaliteit naar het kind en de omgeving kijkt. 2 jaar en 1 maand is nog jong; logopedie kan al wel, maar dan via de ouders. Het gehoor na laten kijken in deze vind ik eigenlijk een pre. Het kan zo simpel zijn als bijv. vocht achter de trommelvliezen waardoor hij vaak onvoldoende hoort.

@ Dromen: de taalontwikkeling verloopt per kind idd anders. Dat zie ik al aan mijn eigen kinderen. Mijn dochter kon met anderhalf hele verhalen vertellen in complete zinnen. Mijn zoon is nu anderhalf en spreekt in 2 à 3 woordzinnen en is minder goed verstaanbaar. Jongens zijn vaak ook trager in hun taal-spraakontwikkeling dan meisjes.

Het is een advies als moeder, maar zeker als logopedist. Het gehoor nakijken zou ik zeker als moeder doen. Een huisarts kan zien of er vocht achter de trommelvliezen ziet, maar grijpt niet altijd adequaat in. En de huisarts houdt niet altijd voldoende rekening met de gevolgen van een verminderd gehoor voor de taal-spraakontwikkeling. Daardoor wordt er te vaak nog te laat doorverwezen. Bij een audiologisch centrum kan exact bepaald worden wat het kind hoort. Vocht achter de trommelvliezen hoeft nl. ook weer niet altijd tot gevolg te hebben dat het gehoor verminderd is (al is het wel ontzettend vaak wel zo).

Maar goed, het kan idd nog alle kanten op gaan. Over een paar maanden kan hij de oren van je hoofd kletsen. Aan de andere kant zie ik ook nog steeds kinderen van ruim 3 of soms zelfs 4 die nog amper spreken. En als je dan nog op school moet beginnen.... of nog maar een jaar de tijd hebt om een dijk van een achterstand weg te werken, dan moeten er weer allerlei hulplijnen worden ingeschakeld om het kind op school te houden. Want met taal valt of staat alles (zeker gezien het feit dat het Nederlandse onderwijs zeer talig is ingesteld worden kinderen al gauw voor "dom" aangezien. Maar dat duurt nog even als je nu 2;1 jaar bent)

Groetjes
Anne

Quote Post
Praat jou kind - #10
door Dromen op 25 jul 2011, 20:25
Dromen

Anne, ik denk dat wij dan een goede huisarts hebben, na aan paar x vocht achter de oortjes 6 weken na een ontsteking, vond hij het toch nodig om na de kno-arts te verwijzen. de kno-arts vroeg meteen: denk u dat ze goed hoort? (wij vonden haar wel eens oost-indisch doof) en daar werd ze gecheckt door de audioloog... niets aan de hand dus. (gelukkig)

Ik denk dat je als moeder/ vader het zelf het best weet, wij zelf thebben het altijd getest na een oorontsteking, want op snoepje reageren ze nl. altijd wel .. als ze tenminste niet intensief aan het spelen zijn.

Ik kan me voorstellen dat als een kind 3 is en dan nog niet goed praat het toch verstandig is om contact op te nemen met, maar volgens mij is het cb daar ook best op... althans hier wel. ze vragen ernaar en bij het testen van de ogen moeten kinderen toch ook praten...

Lijkt me best een leuk vak logopedist en in het geval als je kinderen hebt ook best handig. Mochten ze er ooit naar toe moeyen kan je het zelf doen..
Net als huisarts, had me heerlijk geleken omdat vak te hebben als je zelf in de kleine kinderen zit.. kan je zelf even kijken of er wat zit/ruist of hoort ik heb er wel eens perioden elke week gezeten (of zelfs 2x) inmiddels wordt het hier stukken minder, alleen in het snotterseizoen kan dat nog wel eens een korte periode voorkomen...

Quote Post
Praat jou kind - #11
door Anne op 25 jul 2011, 21:00
Anne

Ha Dromen, het scheelt heel erg per huisarts/ cb. Het komt echt helaas nog te vaak voor dat mensen te laat worden doorverwezen. Maar gelukkig hebben wij ook alerte en adequate huisartsen/ cb's. Fijn dat het bij jullie met een sisser afliep.

Haha, grappig dat je het zegt over mijn vak. Er kleven zeker voordelen aan; ik denk toch dat ik talig anders omga met mijn kinderen. Ik ben nu bijv. bezig om mijn zoontje met een foefje een klank aan te leren. Mijn dochter pikte dat ook heel snel op. Maar ik heb bijv. thuis ook een otoscoop (een apparaatje/lampje waarmee ik in de oren kan kijken). Hierdoor heb ik mijn zoontje al met 9 maanden bij de KNO-arts gekregen en heeft hij ook echt buisjes gekregen. En ik zag al snel dat de buisjes niet goed meer zaten en dat er opnieuw vocht achter zijn trommelvliezen zat. En dus opnieuw buisjes. Zodoende heeft hij geen achterstand opgelopen in de taal-spraak. En door mijn kennis leeft mijn dochter nog. De huisartsen hielden aan dat zij een oorontsteking had, maar doordat ik thuis ook in haar oren kon zien zag ik dat ze dat niet had. De antibiotica kuur heb ik na een dag weggegooid en bij een kijkoperatie bleek het om een geperforeerde blindedarmontsteking te gaan. Iets waar de heren doktoren nog niet aan gedacht hadden ondanks dat mijn man en ik ons afvroegen of het een blindedarmontsteking kon zijn. Lang leve mijn otoscoop en mijn vakkennis van het gehoor. Maar eigenlijk word ik er soms ook wel eens gek van, dat ik het niet los kan laten soort van.
Ik ben zeker gek op mijn werk. De afwisseling, de kinderen en de ouders. Ik vind het allemaal even leuk.

Quote Post
Praat jou kind - #12
door Dromen op 25 jul 2011, 21:33
Dromen

Anne, jammer dat mensen te laat worden doorverwezen, snap je in deze tijd toch niet?

Maar er is toch iets wat ouder instinct heet toch.. ik vertrouw daar altijd heel erg op.. puur mijn gevoel dat er iets niet klopt zoals het hoort (mijn man trouwens ook)

ik heb ook diverse keren bij een huisarts gezeten omdat ik (manlief ook)zeker wist dat onze zoon een liesbreuk had.. pas de 4-5 x en na een foto die wijzelf maakten van de plek werd hij binnen hele korte termijn geopereerd waren we 4 jaar verder  idem met wat andere dingen.. en medische geschoold ben ik totaal niet. Ik was dan van beroep fin.manager en nu houden we het maar op thuisblijfmanager , maar je gevoel doet echt wonderen, je weet het gewoon dat als je om je kind gaat je het zelf als ouders zijnde goed hebt. alhoewel ik wel eens voor mijn gemoedsrust de huisarts aan doe, voor het geval ik het idee heb iets over het hoofd te hebben gezien ..volgens mij gaat iedere ouder voor zijn kinderen door het vuur...

Wat stom zeg trouwens, oorontsteking verwisselen met een blindedarmontsteking..dat kan je je toch helemaal niet voorstellen, een ontsteking van het oor moet toch goed zichtbaar zijn... ik denk dat ik gewoon weer naar die huisarts had gegaan omdat het gewoon niet goed voelde, ik ben er zo een van liever een keertje te veel dan te weinig want ik je vergeeft het jezelf nooit...

O ja, ik kon mijn werk ook nooit loslaten dacht ik.. totdat ik zwanger was van no 1 en daarna no 2, en van een complete andere wereld in de wereld van kinderen dook en het thuis ging managen, heel anders, heel leerzaam, en nooit van mezelf gedacht... maar toch zie ik mijn vak gebied thuis terug

Quote Post
Praat jou kind - #13
door Zara op 26 jul 2011, 08:42
Zara

Hoi Nathalie
Kan me je zorg goed voorstellen! Het is vaker gezegd, maar ik denk dat je moedergevoel je toch in bijna alle gevallen het juiste idee geeft. Ik werk op een KDV en er zit zo'n groot verschil tussen kinderen wat betreft praten. De ene praat hele zinnen als ze anderhalf zijn en de ander kent een paar woordjes als ze een half jaar ouder zijn. Ik denk dat het belangrijk is om te checken of je kind in elk geval het doel van taal (communiceren) begrijpt. Dus brabbelt hij wel in zijn eigen taaltje? Reageert hij op dingen die jij hem vraagt of zegt? Etc. 

Quote Post
Praat jou kind - #14
door Anne op 26 jul 2011, 10:46
Anne

Ha Dromen,
Nee, dat te laat doorverwijzen snap je niks van. Naar aanleiding van die hele episode hebben wij een klacht ingediend bij de huisartsenpost. Daar hebben wij gepleit dat er naar ouders geluisterd wordt. Zij kennen hun kind het beste en kan/ mag niet zo zijn dat je daar als ouders een medische achtergrond voor moet hebben. Een huisarts gaat af op wat hij ziet in dat 10 minuten durende consult. Een ouder ziet zijn kind 24 uur en daar gaat hem om. Die betreffende huisarts schreef op dat hij een niet ziek kind zag en dat terwijl mijn man en ik aangaven dat onze dochter heel anders is dan normaal, echt ziek. En we zijn nog wel naar 3 huisartsen geweest en de SEH. De SEH stuurde ons gewoon naar huis, want er waren geen acute zaken. Tja, je bent toch aan de heren/ dames doktoren overgeleverd.

En thuisblijfmanager vind ik een prachtige term. Want je bent moeder, verpleegster, financieel directeur, steun en toeverlaat van alles en iedereen. Kortom, de spil van het huishouden. Ik heb mijn werk echt nodig als uitlaatklep. Inmiddels ook 2 kinderen verder, maar ik werk maar 20 uur per week, waarvan 4 thuis om brieven e.d. te maken. Dus dan is het goed te combineren. Ik weet echter dat niet iedere werkgever zo flexibel is. Dat is dan weer het voordeel van in de zorg werken.

Pagina 1 van de 1
Je bent niet ingelogd en kunt dus geen berichten plaatsen!
BabyPlanet
BabyPlanet