| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #1
door Ina op 11 mrt 2010, 20:02 |
Ina |
|
|
Hoi,
Wie heeft er nog meer een tekort aan vitamine B 12? Ik heb al veel gelezen op internet en eigenlijk baart het me wel zorgen. Niet zozeer voor mijzelf, maar meer voor de baby. Ik ben nu 30 weken zwanger en het schijnt niet zo goed te zijn als je een veel te laag B12 gehalte hebt. Kan dit schadelijk zijn voor de baby?
Voor mezelf weet ik dat ik de rest van dit jaar wel bezig ben om het tekort aan te vullen, met injecties. Ook moet ik na de bevalling een maag en darm onderzoek ondergaan om te kijken of de maag en darm wel genoeg B 12 opnemen of juist afstoten ofzo. En wellicht dat ik de rest van mijn leven eens in de maand een spuit B12 moet halen. Maargoed, als het mijn baby maar niet schade brengt!
Iemand die hier iets van afweet?
Liefs,
Ina
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #2
door Zara op 12 mrt 2010, 09:47 |
Zara |
|
|
Hoi Ina
Weet er helaas niks van... Maar over het algemeen zeggen ze met vitaminetekort dat je baby eerst alles pakt wat hij nodig heeft om te kunnen groeien en dat jij daarna pas aan de beurt bent volgens mij. In dat geval zou de baby dus waarschijnlijk wel aan zijn B12 komen, betekent dat alleen dat jij des te minder over houdt. Tenzij het natuurlijk echt iets lichamelijks is waardoor er uberhaupt geen B12 in je lichaam zit, wat niet aangemaakt wordt kan ook niet bij de kleine komen lijkt me.
Maar eigenlijk weet ik het dus niet precies... Wat zegt de VK en de dokter?
Sterkte! Groetjes, Zara
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #3
door Liesbeth op 12 mrt 2010, 10:10 |
Liesbeth |
|
|
Hoi Ina,
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ook ik heb een vit. B12 tekort en nu na veel injecties, een gezonde dochter van 1 jaar en 1 week oud!
Tijdens de zwangerschap neemt een kleintje inderdaad altijd alles wat het nodig heeft. Er blijft minder voor jou over. Vooral in het begin is B12 belangrijk voor het aanleggen van het hartje. Ik heb een miskraam gehad van een tweeling en daardoor ben ik achter mijn B12 tekort gekomen. Is het hartje goed aangelegd was er voldoende voor je kleintje en komt de rest van de zwangerschap waarschijnlijk ook goed. Heb je een 20 weken echo gehad?
Zorg dat je nu voldoende injecties krijgt. Bijvoorbeeld eens in de twee weken is zeker veilig voor je kindje (dat zei mijn internist, mijn huisarts vond veel meer ook goed). Ik heb er veel meer gehad (om de 3 dagen om op te laden en na een paar maanden toen ik zwanger was 1 per week en vanaf 24 weken 1 in de twee weken).
Zorg ook dat deze van het juiste merk zijn, Nicomed en niet Centrafarm (die moeten in de koelkast). In Centrafarm zit benzylalcohol (staat op het doosje) en het staat niet helemaal vast dat dat onschadelijk is voor je baby. Ik heb daar contact met het College ter beoordeling der geneesmiddelen gehad en zij kwamen tot de conclusie dat Centrafarm de bijsluiter moest aanpassen want daar stond het nog niet in maar dat het niet gevaarlijk was voor de ongeboren vrucht. Dus heb je wat gehad is het niet erg, maar er was geen duidelijkheid over de hoeveelheid die schadelijk is, dus ik zou het risico niet nemen. Mijn apotheker gebruikt nu alleen nog Nicomed voor haar klanten, die vond die benzylalcohol niets.
Kijk ook voor meer informatie op:
http://www.stichtingb12tekort.nl/zwangerschap.htm De stichting heeft ook een goed forum, met een zwangerschapstopic.
Nu een jaar naar de bevalling, zijn we verhuisd, zijn het huis aan het opknappen en heb nog steeds energie, iets wat ik me 2 jaar geleden, zonder injecties niet voor had kunnen stellen. Behalve als het aan je dieet ligt, moet je waarschijnlijk je leven lang injecties krijgen inderdaad.
Oh ja, neem ook een multivitamine voor zwangeren. B12 heeft om te functioneren andere B's nodig, dus die gaan er harder doorheen. Dit zorgt ervoor dat je je ook beter voelt.
Goede zwangerschap!
Groeten, Liesbeth
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #4
door Julia op 13 mrt 2010, 00:19 |
Julia |
|
Hoi Ina,
Nou, Liesbeth heeft al heel veel info met je kunnen delen, denk dat je daar zeker veel aan hebt. Ikzelf ben nu 11weken zwanger en een week voordat ik wist dat ik zwanger was, kwam ik erachter dat ik B12 tekort had. Zat niet lekker in mijn vel, vreselijk moe, lusteloos etc.
Ik heb die week maar 1x een injectie gehad. Toen ik wist dat ik zwanger was gelijk naar de huisarts omdat je op het internet allerlei dingen leest zoals: absoluut geen foliumzuur bij b12 tekort, alleen de injecties van Nycomed, juist tijdens zwangerschap zijn die injecties noodzakelijk etcetc. Hartstikke onzeker werd ik ervan en maakte me vreselijke zorgen om het vruchtje....
Ik heb toen dus maar 1x een injectie gekregen en sindsdien alweer 2x bloed laten prikken en de B12waarde was in beide gevallen gewoon goed.
Het is gewoon heel belangrijk om elke 3/4 weken bloed te laten prikken om te kijken of het op peil blijft, zo ja, dan is er niks aan de hand, mijn huisarts vond het niet nodig om te blijven prikken, wat me nu nog vrij onzeker maakt, maargoed, heb donderdag echo gehad en alles zag er goed uit!
Toch raar he, zo'n tekort. Waar komt dat vandaan, ik ben 25, vrij bizar. Je moet dit de komende jaren gewoon goed in de gaten blijven houden.
Succes en geniet van de laatste maandjes zwanger zijn....
Groetjes, Julia
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #5
door Liesbeth op 13 mrt 2010, 09:18 |
Liesbeth |
|
|
Julia, helaas heeft je huisarts echt geen gelijk... Heb je eenmaal een injectie gehad zijn jaren je bloedwaarders niet te vertrouwen. Dat zegt niets over het B12-tekort op celniveau. Ben je 25 en heb je een B12 tekort moet je naar een internist en die moet uitzoeken wat er aan de hand is. Een injectie zetten lost geen tekort op. Je heb recht op een goede behandeling. Lusteloos voelen en alle klachten die je noemt horen bij een tekort. Zorg echt dat je vaker injecties krijgt, de rest van je leven! Een tekort krijg je noooooooit zomaar.
Julia, lees ook die site van de stichting ook goed door want je krijgt nu echt niet de goede behandeling. Huisarten en veel internisten weten er echt heel weinig vanaf. Wil je een goede arts, op het forum kan je een oproepje zetten. Helemaal omdat je zwanger bent is behandeling belangrijk. Je hebt nu twee keer zo veel B12 nodig en straks veel meer energie als je kindje er is.
Ga je borstvoeding geven heb je ook meer B12 nodig. Dus vaak injecties krijgen is belangrijk!
Ik wil je niet bang maken, maar ik heb wel na jaren (ik denk wel 15 jaar) veel problemen met mijn gezondheid, afgekeurd zijn, eindelijk een goede behandeling gehad en ben een ander mens geworden. Het is zo fijn om gezond te zijn!
Groeten, Liesbeth
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #6
door Eri op 13 mrt 2010, 09:43 |
Eri |
|
Het verschilt, hoor. Je kan het tekort ook puur door je zwangerschap krijgen en als na je zwangerschap je B12 door injecties weer goed op niveau is, kan dit gewoon zo blijven. Het kan wel goed zijn om het eens in de zoveel tijd laten checken, maar het hoeft niet terug te komen.
Dat is mijn verhaal.
Maar ik ben het wel met Liesbeth eens dat er weinig over bekend is en dat je het goed in de gaten moet houden. Het is wel een ondergeschoven kindje.
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #7
door Julia op 13 mrt 2010, 09:49 |
Julia |
|
Hoi Liesbeth,
Dankje voor je uitleg, ik had al wel een hele poos twijfels over de mening van mijn huisarts hierover, maar ik ging uiteindelijk toch wel zijn mening en advies aannemen omdat ik er zelf ook relatief onwetend over ben, ondanks alle internetsites die ik afgestruind ben. Het is best bizar, maar ik voel me nu best wel weer fit en kan nu sinds 2 maanden weer 100% werken. Het scheen ook dat ik niet een extreem tekort had, de waarde was 250.
Maar ik ga nu ff kijken of ik een oproep kan zetten op die site.... thanks...
Gr. Julia
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #8
door Ina op 15 mrt 2010, 12:56 |
Ina |
|
|
Hoi allemaal,
Bedankt voor de reacties! Mijn waarde was 141...volgens de internist moest het tussen de 150 en 750 zitten. Ik heb nu 1 injectie gehad, maar merk weinig verschil nog. Hoop dat het donderdag bij de 2e wat meer reactie geeft (dat ik meer energie heb). Er is nog van alles onderzocht, ook bloed wat naar Groningen opgestuurd werd...naar een speciaal lab of zo..
Maar is er ook iemand die weet wat die maag en darm onderzoeken inhouden?? alleen met echo, of zijn het niet prettige onderzoeken, zoals met slangetjes ofzo?? Ik heb het nog niet gevraagd, bewust nog niet, omdat ik me eerst op de bevalling wil voorbereiden. Maar toch zou ik het nu graag willen weten...
Ik krijg de komende vier weken elke week een injectie, daarna om de twee weken en dan eens per maand. Tot eind augustus ben ik dus sowieso bezig... Als het maar helpt.
Groetjes,
Ina
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #9
door Liesbeth op 15 mrt 2010, 13:38 |
Liesbeth |
|
|
Ha Ina,
141 is echt een tekort. De ene krijgt meer energie na 1 injectie. De ander pas na een half jaar om de 3 dagen een injectie. Heb je de bijsluiter van je medicijnen? Daarin staat ook dat het opladen bij neurologische klachten langer moet (voorbeelden van neurologische klachten zijn tintelingen in handen, voeten, afasie en psychische klachten. Hier staat het allemaal genoemd:
http://home.kpn.nl/hindrikdejong/symptoom.htm
Ik weet niet precies wat voor een klachten je hebt, het kan zijn dat je echt langer kort achter elkaar de injecties nodig hebt. Mijn huisarts wist daar niets van af, maar nadat ik dit vertelde heb ik gelukkig meer injecties gekregen. Het fijne is dat er bij mij allemaal zaken zijn verdwenen waarvan ik niet eens wist dat die niet bij me hoorden. Ik kon vaak niet op woorden komen of op ladders voelde ik me extreem wankel. Dat is allemaal veel beter geworden binnen een half jaar.
Veel van de onderzoeken heb ik allemaal niet laten doen. Ze zijn zwaar en zeer vaak komt er niets uit. Ik hoef niet perse te weten waar mijn tekort van komt. Ik heb wel verschillend bloedonderzoek laten doen zoals tests op antistoffen, maar daar kwam niets uit. Verder zijn er bij mij geen aanwijzingen voor glutenintolleratie of ontstekingen (daar zijn die maagonderzoeken vaak voor dacht ik, maar zeker weten doe ik het niet). Dus mijn internist adviseerde die niet te doen. Daar kan ik dus niets over zeggen.
Laat je goed voorlichten, maar dat doe je denk ik wel. En maak zelf de keus of je het wel of niet doet. Vraag ook waarom de internist die onderzoeken wil laten doen. Misschien kom er er zelf wel achter dat het helemaal niet nodig is. Gelukkig mag je dat allemaal zelf beslissen (al is de keus ook vaak wel moeilijk).
Groeten, Liesbeth
PS: Slik je multi-vitamines voor zwangeren?
PS 2: Mijn man geeft mij nu mijn injecties. Daar zijn we na een jaar mee begonnen. Misschien moet je er nu nog niet aan denken, maar dat zorgt ervoor dat je je al veel minder patient voelt.
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #10
door Ina op 16 mrt 2010, 09:38 |
Ina |
|
|
Hoi Liesbeth,
Ik heb wel vitamines voor zwangeren, maar die zijn zo groot dat ik ze niet door kan slikken. Ik koop vandaag andere, speciaal gericht op B vitamines.
De assistente van de huisarts geeft de injecties, maar ze gaf direct aan dat ik het zelf ook mocht doen. De eerste keer voelde ik daar nog niets voor natuurlijk, en ook deze week mag zij het doen. Mijn man gaf al aan mij geen injectie te kunnen geven, daar ziet hij tegenop. Ik wil het graag zelf proberen, het mocht in het bovenbeen. Dat gaan we donderdag "oefenen" bij de huisarts. Welk medicijn ik krijg weet ik dus nog niet, ik heb daar nog niet naar gevraagd. Wel zag ik dat ze het uit de koelkast pakte, maar voor komende donderdag zou ze het klaarzetten in de kast, zodat ik het zo kan pakken. Ik zal vragen welk soort het is.
Ik heb geen neurologische klachten gelukkig, ik ben alleen extreem moe. S ochtends gaat het nog goed, maar na een paar uurtjes voel ik de energie uit me stromen en kan ik staand wel slapen...Eerst krijg je natuurlijk staalpillen, en dan een dubbele dosis staalpillen...helpt niets. Toen weer bloedprikken en mijn HB daalde nog steeds. Dus toen moest ik naar de internist en daar kwam het vitamine tekort uit.
Wel heb ik een beetje moeite met concentratie..maar dat hoort ook bij een zwangerschap natuurlijk, ik ben de hele dag bezig met de zwangerschap en je dan ergens anders op concentreren is vaak lastig.
Ik krijg eerst 1 keer in de week een injectie. Als ik me het weekend nog niet wat beter voel, dan vraag ik idd of ik niet twee keer een injectie kan krijgen.
Wat betreft de onderzoeken: ik herinner me ineens dat hij het idd over gluten allergie en andere allergieen had. Daar zou het maag onderzoek dus best voor kunnen dienen ja. Maar kunnen ze dat niet ook uit het bloed halen? ik moest nog 2 buisjes bloed afgeven voor iets speciaals...heb daar nog niets van gehoord.
Ik zit niet te wachten op onderzoeken met slangetjes e.d. Dan wil ik wel graag weten waarvoor en of het echt nodig is. Een echo, een scan, een foto o.i.d. is prima, maar verder niet. Ik wil na de bevalling eerst afwachten wat mijn vitamine waarde doet. Als het weer normaal op peil is en op peil blijft, dan hoef ik die onderzoeken niet. Injecties wil ik best eens per maand ofzo halen, geen probleem. Ook een paar keer per jaar bloed laten prikken om te kijken of het goed gaat is prima. Mocht het niet op peil blijven, dan kunnen die onderzoeken altijd nog toch. Ben wel blij dat je het zelf mag beslissen! je denkt alleen dat de artsen het wel beter weten, en vaak laat je je dan toch meeslepen zeg maar.
Ik ga me eerst richten op de bevalling... zien we daarna wel weer. Bedankt voor de reacties!!!!
Liefs,
Ina
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #11
door Liesbeth op 17 mrt 2010, 09:55 |
Liesbeth |
|
|
Hoi Ina,
Die uit de koelkast zijn van Centrafarm. Maar ik denk niet dat je er heel veel nodig hebt zo te horen, dus dat lijkt mij geen probleem.
Wat goed dat je zelf wil prikken! Ik vind het helemaal niets en ben blij dat mijn man het doet. Stom he, ik krijg al 1,5 jaar gemiddeld 1 keer per 2 weken een prik en ik blijf het vervelend vinden. Ik heb er natuurlijk ook wel negatieve assosiatisch bij. Ik merkte dat het hielp, voelde me op een gegeven moment net een drugsverslaafde die niet zeker wist of het shot wel ging komen. Wat een stress was dat.
Mijn zwanger bleek na onderzoek ook B12 tekort te hebben maar knapte niet op. Bleef moe, had wel neurologische klachten, die verdwenen en bleef moe. Bij hem was in het bloed geen glutenintollerantie te zien en ook in de maag niet, maar is door zijn internist op een glutenvrij dieet gezet en hij knapt nu na jaren op.
Oh, ja, hij heeft dat maagonderzoek onder een roesje laten doen. Mijn moeder moet ze ook eens in het jaar, maar zij doet het zonder en krijgt iemand naast zich die haar begeleid. Zij haalt dan haar ademhalingseofeningen van de bevallingen weer uit de kast (ze heeft er 4 gedaan....). Zij vindt, als je kan bevallen, kan je dit ook. Maar ja, ik ben meer van het, als het anders kan, dan liever anders.
Nog een paar zonnige maandjes en ik hoop dat je er van kan genieten. Op naar de bevalling (dat was mijn gevoel in de laatste maanden)!
Hier schijnt de zon nu heerlijk! Ik ga zo eens winkelen (als de kleine wakker is) en een zomerjasje voor de haar scoren. Een hele rose denk ik.
Groeten, Liesbeth
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #12
door Ina op 17 mrt 2010, 14:05 |
Ina |
|
|
Hoi Liesbeth,
Ik heb gister de gyn gevraagd naar de uitslag van voor mijn zwangerschap, toen heeft ze uit voorzorg ook al B12 laten prikken (gezien mijn voorgeschiedenis met Hellp syndroom bij de 1e..) Dat onderzoek was een jaar voor de zwangerschap (we hebben even op de zwangerscahp moeten wachten helaas..het lukte niet eerder). Toen was de waarde prima, 400. De gyn denkt dus dat het aan de zwangerschap ligt en dat ik een paar weken na de bevalling geen problemen meer zal hebben. Onderzoeken vond ze voorlopig niet nodig (maag en darm). Je had het over een roesje...dan is het dus toch een vervelend onderzoek ben ik bang. Voorlopig zet ik het aan de kant...hopelijk is het eind dit jaar weer prima allemaal.
Bedankt voor je reacties! Enne....succes met het zomerjasje! al is dat nu wel wat koud nog...maar rose is super! echt zomers! vrolijk je weer van op!
Groetjes,
Ina
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #13
door Lisette op 19 mrt 2010, 21:11 |
Lisette |
|
Ik schrok wel een beetje toen ik deze topic ging lezen.
Hij trok mij de aandacht omdat mijn vorige huisarts bij mij Vit B12 tekort had geconstateerd. Daarvoor kreeg ik injecties (nu zo'n 5 jaar terug).
Ik voelde weinig verschil dus ben ermee gestopt. Vorig jaar was ik steeds zo moe en heb me weer laten testen, maar mijn vit B12 was goed zei mijn nieuwe huisarts..
Nu las ik dat vitB12 belangrijk is voor de aanleg van het hartje  Toen schrok ik, want ik heb eind december een miskraam gehad. Met 6 weken is het hartje gestopt of nooit op gang gekomen. Met 10 weken zat het vruchtje daar nog en ben ik gecurreteerd. Zou het dus kunnen dat ik daadwerkelijk een vitb12 tekort heb en dat de reden is van mijn mk??
Is dat reden om me nogmaals te laten testen met het oog op een volgende zwangerschap?
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #14
door Ina op 22 mrt 2010, 10:47 |
Ina |
|
|
Hoi Lisette,
Het zou best mogelijk kunnen zijn, dat de miskraam door tekort aan B 12 komt. En als je nu weer graag zwanger wilt worden en een geschiedenis met B12 hebt, zou ik het zeker weten laten testen! En niet bij de huisarts, maar gewoon in het ziekenhuis door bloed te laten prikken. Dat is veel betrouwbaarder dan bij de huisarts! doen hoor! Mocht je inderdaad een tekort hebben, dan moet dat eerst aangevuld worden om risico's uit te sluiten! Succes meid, en ik hoop dat het mee valt!
Liesbeth,
ik heb ook Nycomed gekregen, dus het goede merk zeg maar!
Voorlopig kom ik gewoon bij de huisarts te prikken. Ik vind de injectie best gevoelig, vooral wanneer de vloeistof ingespoten wordt. En daarom doe ik het nog liever niet zelf. Misschien als ik eens per maand moet en mijn leven lang, dan wil ik het wel zelf. Maar voorlopig vind ik het prima zo.
Groetjes,
Ina
|
| |
|
|
| |
|
|
Vitamine B12 tekort - #15
door Inge op 26 mrt 2010, 12:20 |
Inge |
|
|
Beste Ina,
Graag wil ik de aandacht vragen voor het belang van een gebalanceerde voeding. Zoals je wellicht op internet al gelezen hebt, zijn er bepaalde voedingsstoffen die de werking van vitamine B12 beinvloeden, zowel in positieve als in negatieve zin.
Zo versterken vitamine C, foliumzuur en calcium de opname en werking van vitamine B12. Koffie, cola en oestrogenen breken de vitamine juist weer af, waardoor het niet, of onvoldoende in het lichaam kan worden opgenomen.
Een optimaal voedingspatroon is daarom erg belangrijk. Wil je meer informatie, of begeleiding, mail dan naar info@leeffit.nl.
Een hele goede zwangerschap gewenst!
Met vriendelijke groet,
Inge Hendriks
Leef Fit
|
| |
|
|
|