Goedemiddag , Registreer nu gratis en snel op Babyopkomst.nl of Login!

Niet durven poepen op de wc

Naar laatste post.. Forums » Jonge ouders

Pagina 1 van de 1

Bericht
Gebruiker

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #1
door Carola op 10 mrt 2010, 09:10
Carola

Ha meiden,

Wij hebben een dochter van 3,5. Ze is eigenlijk al een hele tijd zindelijk wat betreft plassen, maar poepen krijgen we maar niet onder controle. Ze geeft wel aan dat ze moet poepen, maar wil dan een luier. Ze durft niet op de wc te poepen zegt ze. Dat vindt ze eng geeft ze zelf aan. We hebben echt al van alles geprobeerd. Van een cadeautje in het vooruitzicht stellen als ze op de wc gaat poepen tot aan het negeren toe en vervolgens geen luier geven. Dan houdt ze het dus gewoon op. Ze wordt dan helemaal hysterisch. Hebben jullie misschien tips voor mij hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ze gaat natuurlijk ook al bijna naar school en ik had weer gehoord dat als ze niet helemaal zindelijk zijn, ze dan helemaal nog niet naar school mogen.

Ik weet echt niet waar het aan ligt. We lopen ook wel bij de kinderarts omdat ze vaak last heeft van diarree. Ze denken dat ze lactose intolerantie heeft. Misschien dat ze het daarom niet durft, aangezien ze vaak last heeft van krampjes. Als ik haar een luier omgeef gaat ze ook vaak helemaal krampachtig staan om te poepen. Ik weet ff niet meer hoe ik hiermee moet omgaan.
De kinderarts geeft aan het vooral niet te pushen, maar goed. Ze is al wel 3,5!

Groetjes Carola

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #2
door Sasha op 10 mrt 2010, 09:30
Sasha

Hoi Carola,
Lijkt me erg vervelend. Ons dochtertje van bijna 3  had dat een tijd geleden ook. Zij heeft dus verstopping in de darmen en ging het nog langer ophouden..... ook geen pretje. Inmiddels poept ze wel op de wc.
Weet niet of je een waterwc hebt? Waar het in plonst zeg maar? Misschien dat ze dat eng vind? Je zou dan eventueel een dotje wc papier erin kunnen gooien zodat het niet te hard plonst.
En verder denk ik inderdaad niet pushen: dan word het zo'n heet hangijzer! Volgens mij mag je kind wel naar school hoor, ook al is ze voor poepen nog niet helemaal zindelijk. Je kunt dat soort dingen toch niet dwingen?

Sterkte ermee,
groetjes Sasha

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #3
door Linda op 10 mrt 2010, 09:33
Linda

Hoi Carola,

Mijn dochter durfde ook niet op de wc of het potje te poepen. En die deed het ook niet in een luier. Ze ging het ophouden soms tot een week toe en dan mochten wij met een clisma aan de gang. Echt geen pretje. Ook wij hadden van alles geprobeerd. En toen hebben we het even 2 weken totaal genegeerd. Er niks over gezegd en gewoon laten gaan. Daarna zijn we het weer gaan proberen, maar wel op een andere manier. Ze kreeg geen luier meer. En ze kon het op de wc doen of in haar broek. En als ze het in haar broek deed deden we haar meenemen naar de wc. Haar broek uit billen vegen en schone broek aan. We zeiden niks en werden ook niet boos. Toen was het snel over. Maar het is nog steeds haar zwakke plek. In April wordt ze 5 maar als er ineens dingen heftig veranderen in haar leventje dan gaat ze het toch weer proberen op te houden. We hebben ermee leren leven.
We hebben zelf toen van de huisarts gehoord dat het ook vaak een manier is van aandacht vragen. Ze missen het knuffelen en zo wat ze kregen tijdens het luier verschonen.
Hopelijk kan je hier wat mee.

Groetjes, Linda

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #4
door Dromen op 10 mrt 2010, 09:49
Dromen

hoi, ook ik ken het verschijnsel... dochterlief was bijna 4 dat ze pas ging poepen op de wc. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt al vond ik het vies dat ze ging poepen in de luier (was toch hoogzwanger van no. 3).. wel hadden we een beloningsysteem ingesteld van elke x dat ze het ging proberen... we wilde nl. ook geen verstoppingen met alle gevolgen van dien... uiteindelijk vond ze het een maand voordat ze nd kleuterschool ging niet meer eng.. ze vond het nl. eng dat de poep haar lichaam verliet...

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #5
door Dromen op 10 mrt 2010, 09:52
Dromen

o ja nog even een aanvulling: ze moest van ons wel in de wc met een luier om poepen, zodat we wel wist dat ze in dat kamertje haar behoefte moest doen... suc6.

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #6
door Sylvia op 11 mrt 2010, 08:02
Sylvia

Hoi Carola wat vervelend voor jullie en ze heeft dus al darmproblemen mischien dat dat er mee te maken heeft. Heb verder geen tips helaas, maar lees even mee voor onszelf.
Onze dochter van bijna 2,5 deed de grote boodschap al zo n half jaar netjes op de wc.. soms op potje maar ook gewoon ergens anders behalve op het kdv. plassen doet ze wel veel in de luier, maar ook op de wc. 
sinds een week of 3 durft ze ook ineens niet meer te poepen op de wc.. geen idee hoe het gekomen is, mischien dat het een keer pijn heeft gedaan. ze deed het bijna dagelijks en ineens hield ze het ook dagen op. om uiteindelijk met veel gebrul in de luier te poepen. die we dan legen in de wc enz. ze kon het dus wel en nu op de een of andere manier niet meer.  wel heeft ze nu inmiddels 2x op het potje weer gepoept met heel veel geduld, ze geeft het nog wel aan als ze moet. ook belonen met stickertje en papa bellen als ze het heeft gedaan helpt wel. ach we pushen het verder idd niet en ben al blij als het eruit komt zegmaar. 
van de anderen lijkt het me helemaal naar als ze het zolang ophouden dat je een klysma moet geven,
En wat betreft school zou ik me idd ook niet te druk over maken, er zijn volgens mij zat kinderen die dan nog niet helemaal zindelijk zijn.
succes in ieder geval en het komt vast vanzelf ineens goed.

groetjes Sylvia

Quote Post
Niet durven poepen op de wc - #7
door Joyce op 11 mrt 2010, 10:35
Joyce

ja! zeer herkenbaar!Ik heb een zoon van 3,5 en sinds een tijd met veel pijn en moeite zindelijk voor urine, mits hij geen luier draagt. Heeft hij die wel om laat hij t gerust lopen. Poepen durft hij ook niet op de wc dit doet pijn zegt hij. Poepen kost hem alzo moeite. Maar krijg m maar s aan het verstand gepeuterd dat t op de wc makkelijker gaat! Ik zou je geen raad kunne geven alleen zeggen: afwachten t zal vanzelf wel komen. Ik vind het ook geen pretje om poepluiers te verschonen van hem zeker omdat hij er soms wel meerdere op een dag heeft, en dan vaak ook nog plakpoep (bah)

Pagina 1 van de 1
Je bent niet ingelogd en kunt dus geen berichten plaatsen!
Topaanbieding!
Stokke

Thoeris

Babyopkomst Producten

Zwangerschapskalender

Alleen bij ons te koop: je eigen zwangerschapskalender. Met prachtige afbeeldingen en voor jou persoonlijk gemaakt.

Online en gedrukt Dagboek

Beschrijf alle bijzondere momenten en emoties in je eigen zwangerschaps- dagboek. Je kunt het boek na afloop laten drukken. Een uniek boek om later aan je kind te geven.