Goedemiddag , Registreer nu gratis en snel op Babyopkomst.nl of Login!

Baby weigert groentenhapje

Naar laatste post.. Forums » Jonge ouders

Pagina 1 van de 3

Bericht
Gebruiker

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #1
door Lonneke op 08 mrt 2010, 11:10
Lonneke

graag zou ik tips ontvangen over de volgende situatie:

mijn jongste zoon is nu 6,5 maand oud.
hij krijgt fruit sinds 2 maanden (om te beginnen een paar lepeltjes, nu al een behoorlijke hoeveelheid), en eet dat enthousiast op.
het happen van een lepeltje ging al vrij snel goed, en ook de verschillende smaken (appel, banaantje, peer etc) vindt hij lekker.

maar nu het probleem: een week of 4 geleden ben ik begonnen met het introduceren van een groentehapje.
wat hij systematisch weigert.
hij knijpt zijn mondje stijf dicht, en mocht er toch per ongeluk iets binnen komen dan moet hij er vaak van kokhalzen, soms zelfs overgeven.

wat ik al geprobeerd heb:
- lang genoeg dezelfde smaak (worteltjes of variaties met worteltjes) aanbieden, zodat hij eraan kan wennen. 
- een aardappeltje erbij, om de smaak wat te verzachten.
- wortel met appel, omdat hij wel van appel houdt.
- een paar lepeltjes melkpoeder in de groentenhap, zodat hij het hopelijk herkent als 'eetbaar'.
- het hapje wat aanlengen met water (dan wordt het dus een soort 'soepje' en dan in een fles.

dit alles heeft geen succes opgeleverd.
ik neem aan dat hij goeie honger heeft op het moment dat ik de groenten aanbied, dus daar ligt het denk ik niet aan.
zijn dagindeling (qua voeding) ziet er ongeveer zo uit:
- 7.30: 180 cc/ 6 + bambix,
- 11.30: 200 cc fruit + liga,
- 12.30: half flesje melk.
- 15.30: groenten,
- 16.30: half flesje melk.
- 19.30: 180 cc /6 nutrilon goede nacht.

hij is niet zo groot en zwaar, 7 kilo met 67,5 cm.
ik ben bang dat hij te kort gaat komen als hij niet binnenkort aan die groentenhap begint..

mijn oudste zoon (nu bijna 2) heb ik zonder problemen de meest uiteenlopende warme maaltijden kunnen voorzetten vanaf 6 maanden; hij vond alles even lekker.
hij was dus gewoon een hele goeie eter, en nummer 2 blijkbaar wat minder.

ik kijk uit naar goeie adviezen!!!
alvast bedankt,
groetjes lonneke

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #2
door Dromen op 08 mrt 2010, 12:36
Dromen

hoi, wat moeilijk en wat heb je al veel geprobeerd! Misschien potjes groenten smaken toch heel anders, de rapley methode (een stronkje bloembool/broccoli in de handgeven) en misschien is hij er gewoon nog niet aan toe en het een maandje laten rusten en dan weer op nieuw proberen... ipv een groentehapje geef je m dan wat extra fruit zodat hij wel aan zijn calorieen komt...suc6 !

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #3
door Chantal op 08 mrt 2010, 14:04
Chantal

En als je de groente eens links zou laten liggen, en een aardappeltje zou pureren? Eventueel met ietsje opvolgmelk, dat het was smeuïger wordt? Misschien zijn worteltjes gewoon niet favoriet. Anders wat verse sperzieboontjes zachtjes laten smoren, en uit het vuistje laten eten?

Heb je al eens een broodkorst geprobeerd. Ik weet het, het is geen groente, maar het stimuleert wel om meer uit het vuistje te eten.

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #4
door Cissie op 09 mrt 2010, 09:22
Cissie

dat zijn goeie tips, wat ik nog even zeggen wil is dat het niet verstandig is om elke dag wortels te gaan geven daar zit een stofje in de maakt dat je kindje een oranjeachtige huid kan krijgen.
heel hier ook een groentehater al vanaf potje af aan. hopelijk gaat het bij jou beter als hier
die van mij is nu bijna 2,5 jr een gaat nu eindelijk zijn groente eten. pffff

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #5
door Mad op 09 mrt 2010, 09:29
Mad

Hoi,

Mijn dochtertje had hetzelfde, wilde geen groente eten ben er toen mee gestopt een poosje. broodkorstjes gaan geven tussendoor. 
Sperziebonen zou ik niet doen i.v.m met taaie draaden aan de zijkanten nu, even wachten op de hollandse
Na ongeveer 2/3 weken weer gaan proberen en opeens ging het wel goed.
Het is nog steeds een makkelijke eter (voor een 2 jarige) 
Misschien kan je het nog proberen om de ene dag wel groente enz geven en de andere dag niet... zo kan die rustig wennen en heeft hij er een rust pauze in.
suc6 ermee

groetjes

35 weken zwanger, uitgerekend op: 13-03-2012

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #6
door Lonneke op 09 mrt 2010, 09:49
Lonneke

wat fijn, al zoveel tips!
bedankt!
broodkorstjes heb ik hem al een paar keer gegeven inderdaad, als hij zijn groentes weer eens niet wilde maar dan wel verlangend het eten uit onze mond keek wanneer wij ietsje later zaten te eten.
vond hij ook steeds wel interessant en lekker, in eerste instantie.
maar helaas moet hij hier steeds enorm van overgeven... (en véél, niet een klein golfje )
blijkbaar kan hij nog niet overweg met het doorslikken van stukjes.
stukjes gekookte groenten uit het vuistje zou ik kunnen proberen, wie weet krijgt hij dat wel weg.
wortel schrap ik inderdaad maar eens van de menukaart, het moge duidelijk zijn dat meneer dat NIET lust.
ik denk dat we een kleine pauze moeten inlassen, en over een paar dagen zal ik eens iets totaal anders koken.
misschien iets met rijst ofzo?
rijstepap heeft hij gahad vanaf de 4e maand, en dat ging er vlot in.
dus de smaak zou hij moeten herkennen.
wordt vervolgd..

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #7
door Linda op 09 mrt 2010, 09:51
Linda

Ik zou het ook op een andere tijd proberen. Groente eet jezelf ook meestal tussen 17 uur en 18 uur, dus dat zou ik bij hem ook doen. Desnoods tegelijk als jij ook zit te eten. Zien eten doet eten.

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #8
door Chantal op 09 mrt 2010, 11:31
Chantal

Daar had ik even niet aan gedacht Madeleine, die draadjes. Tja, mijn dochter is ook weer wat ouder, haha, je vergeet dingen snel. 

Maar er zijn zat zachte groenten, daar zal het niet aan liggen. Courgette bijvoorbeeld. Maar ik wil even terugkomen op het spugen van brood. Kan dat niet een allergische reactie zijn? Ik neem aan dat de liga die je geeft nog wel glutenvrij is?

Wat betreft de rijst, ik kocht eerst altijd toverrijst. Maar dat moest deze meid hier niet! Toen ben ik overgestapt op pandanrijst. Iets zachter en zoeter van smaak. Dat gaat er in als koek! Misschien iets om in je achterhoofd te houden, als je er een poging mee gaat wagen.

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #9
door Mad op 09 mrt 2010, 11:39
Mad

Ik heb in de groente en fruit gewerkt dus vandaar ik daaraan dacht.
En er is idd genoeg vervanging. 

Heb je wel eens dat nieuwe bleuband brood voor kinderen geprobeerd?
Hoor daar veel positieve verhalen over. 
Het zou ook weleens een reactie kunnen zijn maar dan zou je dat toch ook kunnen merken aan de ontlasting?

suc6 met koken voor je kleine

35 weken zwanger, uitgerekend op: 13-03-2012

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #10
door Lonneke op 09 mrt 2010, 14:24
Lonneke

bedankt voor het meedenken allemaal!
ik zat er echt mee in mijn maag, maar nu heb ik toch weer wat goeie ideetjes opgepikt!

Ik gebruik in het fruithapje Liga 2e stap tegenwoordig, dat is vanaf 6 maanden en (volgens mij) niet glutenvrij.
Maar dat gaat er prima in, en ik er heb verder ook geen negatieve lichamelijke reactie op bemerkt (spugen of diarree ofzo).
Dus daarom ging ik er eigenlijk vanuit dat het overgeven van brood dan wel veroorzaakt zou worden door de stukjes.

Zachte groenten zijn natuurlijk toch anders van structuur dan droog brood, dus die gaat er hopelijk gemakkelijker in en zonder kokhalzen danwel overgeven.
Ik ga een poging wagen.

Ik gebruikte voor mijn oudste zoontje altijd basmati rijst; vind ik zelf ook lekkerder en aromatischer dan gewone saaie witte rijt.
En dan kook ik 'm inderdaad helemaal door en door gaar.
Ik heb besloten dat ik maar eens een lekkere creatie met rijst in elkaar ga knutselen.
Wie weet vindt 'ie dat wel lekker..

Ik kook gewoon heel graag, ook babyvoer, dus ik hoop toch echt een manier te vinden om die kleine man aan het smullen te krijgen 

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #11
door Saskia op 09 mrt 2010, 15:42
Saskia

Hallo,

mijn dochter moest ook helemaal niks van stukjes hebben. Dan kwam de melk er enorm snel weer uit. Brood, groentehap aardappelen, rijst het maakte niks uit. Totdat het potje bruine bonen met appel op tafel kwam.
Zitten geen stukjes in (de 4 maanden potjes) en is zoeter door de appel en daar heeft mijn dochter de eerste 3 maanden ongeveer elke dag een potje van leeg gegeten.

Weet het het is niet ideaal maar ze at wel.

Heel veel succes en het komt vanzelf goed.

Groetjes Saskia

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #12
door Margot op 09 mrt 2010, 16:12
Margot

Hoi Lonneke,

Het is een hele herkenbare situatie voor mij. Ik heb een dochter van 7,5 maand en sinds wij begonnen zijn met het introduceren van bijvoeding weigert ze steevast groente. Helaas houdt het bij ons niet op met alleen de groente, maar ook brood en bijna alles wat geen fruit is wordt geweigerd. En dat weigeren gaat van mond dicht houden, tot hoofd afdraaien en ronduit hysterisch gaan huilen als we het haar aanbieden. Als ze per ongeluk toch een stukje binnenkrijgt van brood, groente of aardappelen of rijst etc, dan gaat ze vaak kokholzen en heftig overgeven. Radeloos worden we ervan.

Sinds een week hebben we een kleine overwinning, want ze vond inderdaad ook de Liga tweede stap door het fruit heen heel erg lekker, dus het is een hele overwinning. Iedere week hebben we weer een nieuw plan, en proberen we weer wat nieuws, maar tot nu toe erg weinig effect, dus ik kan me heel goed voorstellen dat het je frustreert en je je zorgen maakt. Ik doe dat ook constant iedere dag en zie altijd heel erg op tegen de voedingsmomenten.

Je hebt al een hele hoop nuttige tips gekregen in het topic, en ik hoop dat ze zullen helpen. Ik ga er zelf ook een aantal uitproberen, en heel hard hopen dat ze zullen helpen.

Hier zijn een aantal trucs die wij hebben geprobeerd:
- groente in het vuistje geven
- groente mixen met arrdappel of rijst
- een heel klein beetje groente of aardappel aan het fruit toevoegen
- groente en fruit omdraaien in het dagschema
- minder eetmomenten op een dag
- melk door de groenten heen
- potjes in plaats van verse groente
- brood geven

Helaas hielp niets bij ons, dus we blijven proberen, iedere dag opnieuw, maar we eindigen meestal met wat extra fruit of melk geven omdat ze toch erge honger heeft. Misschien zit daarin wel onze fout, maar na een uur proberen wil je wel iets, anders huilt ze de hele avond.

Uit het vuistje eten schijnt wel een goede oplossing te zijn en stimuleert het wennen aan stukjes. Bij ons werkte die oplossing niet, omdat mijn dochter erg kieskeurig is over wat ze in haar mond stopt (wat bijna niets is). Alleen sommige speeltjes wil ze in haar mond stoppen (nadat ze uren onderzocht zijn). Wij mogen dat absoluut niet bij haar proberen, dan gilt ze het hele huis bij elkaar. Dit maakt voor ons het probleem alleen maar groter en moeilijker. Ik hoop dat jouw zoontje dit wel toestaat en wil.

Ik hoop dat alle tips hier je helpen en dat je zoontje snel gaat eten. En wie weet, misschien mijn dochter ooit ook...

Groetjes,
Margot

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #13
door Dromen op 09 mrt 2010, 18:58
Dromen

petje af zeg, vd moeders die zoveel creativiteit aanwenden om te zorgen dat die kleintjes genoeg groenten binnenkrijgen.. het enige wat ik kan toevoegen is pureren, wat sommige kindjes zijn gewoon nog niet toe aan stukjes eten... 

wij hebben redelijk makkelijke eters totdat ze peuterpuber worden, tegenwoordig ook  ik 2 soorten groenten, 1 waarvan ik weet dat de kindjes nog moeten leren proeven en wij zelf ook lusten en 1 waarvan ik zeker weet dat de kinderen die opeten... je wilt toch dat ze groenten eten.... zo proeven ze dat wat wij lekker vinden (en eten dat soms op) en krijgen ze toch groenten binnen....

iedereen wordt creatief in de keuken als het om je kinderen gaat...maar of je zelf nu zo rustig en lekker kan eten?

Suc6.

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #14
door Lonneke op 10 mrt 2010, 09:56
Lonneke

aiai margot, dat klinkt alsof jullie het er ook erg moeilijk mee hebben.
tis wat he, zo'n kleine groenten-hater...
mijn bewondering voor jullie geduld en doorzettingsvermogen!
het is niet gemakkelijk, je wordt er af en toe een beetje moedeloos van en je wilt toch het beste voor je kind.

gisteren heb ik zomaar ineens een behoorlijk succes behaald!
ik had wat teveel fruit gemaakt in de ochtend, wat ik maar even in de koelkast had bewaard voor je-weet-maar-nooit.
mijn zelfgeknutselde rijst-groentenhapje werd 'smiddags weer met de grootst mogelijke tegenzin ontvangen door meneer.
na veel prusen en afleiden (grapjes maken, zingen, teletubbies op de achtergrond etc.) had hij na een kwartier 5 of 6 lepeltjes binnen, en vervolgens gaf hij alles over...
toen heb ik bedacht om op de punt van een klein lepeltje groenten wat fruit te doen - had ik toch nog staan - zodat het eerste wat hij proefde fruit was.
en wonder boven wonder at hij dat op!
zo heb ik bijna de hele maaltijd naar binnen gelepeld.
ik probeerde de hoeveelheid fruit steeds te verminderen, maar toen er bijna niks van fruit meer bij de groenten zat hield hij ook op met eten.
gelukkig was het toen bijna op.
ik denk dat hij denkt dat hij een fruithapje heeft gegeten, maar dat maakt me nou even helemaal niks uit.
het was in ieder geval een behoorlijke hoeveelheid die hij op had, en hij heeft daarna niet weer overgegeven.
ik ben zo blij!!!

nou hoop ik dat dit geen eenmalig succes was...
nog een paar keer zo proberen, in de hoop dat 't goed blijft gaan...

Quote Post
Baby weigert groentenhapje - #15
door Saskia op 10 mrt 2010, 10:26
Saskia

Jeetje wat goed bedacht....geweldig resultaat!!!!

Pagina 1 van de 3
Je bent niet ingelogd en kunt dus geen berichten plaatsen!
Stokke

Thoeris

Gratis lid worden? Binqy?

Babyopkomst Producten

Online en gedrukt Dagboek

Beschrijf alle bijzondere momenten en emoties in je eigen zwangerschaps- dagboek. Je kunt het boek na afloop laten drukken. Een uniek boek om later aan je kind te geven.

Zwangerschapskalender

Alleen bij ons te koop: je eigen zwangerschapskalender. Met prachtige afbeeldingen en voor jou persoonlijk gemaakt.