| |
|
|
Mama's juli 2009 - #1
door Jenneke op 06 aug 2009, 11:21 |
Jenneke |
|
|
Zo, ik heb toch maar een topic geopend bij de mama's ipv de zwangeren...
(Iemand moet het doen, toch?)
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #2
door Jenneke op 06 aug 2009, 11:48 |
Jenneke |
|
Nathalie: van harte gefeliciteerd met jullie kleintje! Jammer van je moeilijke bevalling, hopelijk herstel je snel. Rust maar lekker uit en laat je heerlijk verwennen in deze eerste weken! Veel geluk samen!
@Anouck.... Jij ook beterschap gewenst! Heb van veel kanten al gehoord dat het zeker geen pretje is, borstontsteking. Gelukkig was ik er bij Eline op tijd bij, wel een verstopt kanaaltje en al een aardig rood wordende borst, maar echte ontsteking kunnen voorkomen.
@Laura, niet te lang wachten met spruwmedicatie. Het klinkt echt als spruw, ook wat de pijn bij jouw betreft. Hoe langer je wacht, hoe erger en pijnlijker het voor Tieme is.Het lijkt trouwens wel of alle borstvoedende moeders nu spruw hebben. Zou er ooit een moeder zijn die de Candidaschimmel niet heeft of doorgeeft?
Bij Eline is het dit keer echt dikke pech. 3 keer spruw binnen een maand. Eerst dacht ik nog dat alleen ik het deze keer had, omdat er dinsdag bij Eline nog niets te zien was. Maar gisteren waren de bekende witte vlekjes duidelijk aanwezig. En deze keer heeft ze er echt last van, volgens mij, want de afgelopen dagen dronk ze heel slecht. Steeds kleine beetjes en dan anderhalf uur later natuurlijk weer honger. Het leek of ik constant flesjes aan het maken was. En zelfs Lennart werd er chagrijnig van, die wilde ook wel eens aandacht van zijn moeder...
Maar goed, weer die vieze plaknystatine in huis gehaald en hopen dat het nu snel over is. Ik ben definitief gekapt met de bv, dus we kunnen elkaar niet meer besmetten. Nu is het een kwestie van alle flesjes na 1 keer steriliseren, nystatine smeren en hopen dat die rotschimmel wegblijft. Zelf behandel ik mijn tepels niet meer. Als je stopt met bv, verdwijnt de melk vanzelf en de spruw dus ook wel. Ik heb er weinig last van, alleen het afkolven van de ergste stuwing is gevoelig, maar dat doe ik toch maar 2 keer per dag. Bij Lennart had ik er na het stoppen ook nauwelijks last van.
Wij zijn gisteren voor het eerst op controle geweets bij het cb. En dit keer maar weer eens gesterkt in mijn overtuiging dat we hier op het bureau een stel mutsen hebben. Eerst natuurlijk het verhaal over bv/fv moeten aanhoren. Dat het zo zonde was dat ik ben gestopt want spruw is toch zooooo goed te behandelen. Haha, nou niet bij Eline dus. En of ik dan wel alles uitkookte en waste op 60 graden. Ja, duhhhh, natuurlijk.... 
Het is gewoon hardnekkig bij ons. Iik vermoed dat de spruw diep in mijn melkklieren zit ipv alleen op de tepel en Eline daarom weer besmet werd, want ik voelde het al voordat er ook maar iets te zien was bij Eline.
Maar goed vervolgens dus kletsen met de arts over de hoeveelheid flesvoeding. Op zich niets bijzonders, maar komt ze ineens met de stelling dat je bij flesvoeding ook vitamine D moet geven. Vond ik wel een heel erg vreemd verhaal omdat overal te lezen is dat in de fv de vitamines al toegevoegd zijn. Maar dat zou komen omdat de dosering van de vitD onlangs verhoogd is van 5 naar 10 druppels. Ik heb het maar voor kennisgeving aangenomen... Maar ik ga dus geen extra vitamine D geven.
Ik heb het thuis nagezocht. Op de verpakking van de Friso staat duidelijk dat er geen vitamines bijgegeven hoeven te worden en ook het voedingscentrum stelt het zelfde.
Wat ik denk: Davitamon heeft dedosering aangepast van 5 naar 10 druppels. Andere merken geven nog steeds de oude dosering. Ik denk dus dat mevrouw de dokter van het cb een foldertje van Davitamon heeft gelezen en dit klakkeloos nababbelt, niet nadenkende dat Davitamon de samenstelling van de druppels wel eens gewijzigd kan hebben zonder dat de uiteindelijke dagelijks hoeveelheid is aangepast bij meer druppels. Duf konijn...
Maar goed, het was leuk om te weten dat Eline in drie weken 600 gram is aangekomen. Ze groeit prima in gewicht, maar blijft dik onder gemiddeld. Haar lengte is nog steeds 50 cm. Tja, het zijn de genen van mijn familie. Allemaal kleine mama's aan mijn kant, ikzelf ben ook maar 1.58m. Dus ons prinsesje zal voorlopig wel een kleintje blijven. (Vind ik heeerlijk schattig!)
Vanochtend heb ik trouwens drie fantastische lachjes van haar gehad. Heeeerlijk. Ik was de afgelopen dagen door al het voedingsgedoe niet zo'n vrolijke mama meer, maar het roze wolkje was vanochtend vroeg weer terug hoor! Heerlijk, die eerste lachjes! Hopelijk zien jullie die ook snel.
Groetjes, Jenneke
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #3
door Moppie op 06 aug 2009, 12:57 |
Moppie |
|
|
Hallo,
Ook wij hebben de eerste controle van het CB gehad en ik vind dat ze gigantisch langs elkaar heen kletsen daar...had natuurlijk een vervangend/waarnemend arts (blijf in de waarnemers zitten volgens mij...met de bevalling ook al..), qua gewicht, lengte en hoofdomtrek was het netjes (zei de assistente die haar gewogen en gemeten heeft, maar goed 200 gram in 1 week erbij vind ik zelf ook heel netjes!), de arts begon te zeuren dat ze toch wel aan de onderkant van de curve zat (duh...ze was dan ook licht en klein bij haar geboorte, nemen jullie dat ook even in overweging...) maar goed...verder helemaal gecontroleerd, alles goed, toen de voedingen (ook een heel relaas dat het jammer was dat ik gestopt was met de BV want ja er komt astma en eczeem voor bij mijn partner...tja borstvoeding is leuk maar moet ook leuk blijven en voor mij was het dat echt niet meer...dreigde er min of meer aan onder door te gaan), maar goed ze krijgt wel hypo allergene (friso) flesvoeding, afgesproken daarmee door te gaan tot ze in ieder geval 3 maanden is en dan eventueel te kijken of we over kunnen stappen naar de normale of toch door te gaan tot de 6 maanden en dan eventueel over te stappen. Aangegeven dat ik haar voor de nachtvoeding vaak echt wakker moet maken als ik er niet langer als 6 uur tussen mag laten zitten (op advies van de waarnemend wijkverpleegkundige!!!), dat vond ze niet verstandig en geloofde ook niet dat dat geadviseerd was, nou dus wel! Maar goed, lang verhaal kort gemaakt hebben we 2 opties: de ene is om de 3 uur een voeding (terwijl ze nu om de 4 uur komt) en dan 90 cc en 3 schepjes blijven geven en aankijken hoe het 's nachts gaat, de andere optie is om om de 4 uur een voeding te blijven geven, maar deze op te hogen naar 120 cc en 4 schepjes te beginnen bij de ochtend voeding en de laatste voor de nacht en dan ook weer aan te kijken hoe het 's nachts gaat, kortom geen wekker meer zetten omdat dat anders in haar "systeem" gaat zitten. We zullen het zien en we gaan volgende week doodleuk weer wegen....erg prettig dat ze zo langs elkaar heen kletsen!
De eerste lachjes komen hier ook langzaam door, erg leuk, gewoonweg genieten!
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #4
door Laura op 06 aug 2009, 13:13 |
Laura |
|
|
goedemiddag
ik heb nog niet alles terug gelezen
doe ik vanavond wel
maar tieme heeft beginnend spruw hij had nog niet echt heel veel
maar aangezien het bij mij wel erg pijnlijk is toch medicatie gekregen
ik heb NYSTATINE LABAZ ofzo gekregen moet hij 4x per dag 1ml van hebben
en ik moet het op me tepel smeren
tieme is vandaag ff gewogen en gemeten!!
ik heb volgends mij slagroom nu!!
4 weken geleden is hij geboren en woog hij 3150 gram
2 weken later woog hij 3300 gram (toen was cb verpleegkundige hier)
en vandaag woog hij alweer 4190 gram
en hij is alweer 53 cm
en bij zijn geboorte woog tieme 46 cm
in 4 weken tijd alweer 7 cm gegroeit!!
hier nog steeds geen 1e lachjes van tieme
zal wel niet zo heeeeel erg lang meer duren
gaan we ook weer een lijst maken over gewicht en lengte??
en afspraken op het cb of niet
fijne middag en geniet van het prachtige weer!!
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #5
door Maartje op 06 aug 2009, 13:36 |
Maartje |
|
|
Hoi Hoi
Jenneke: Bij mij zijn ze eigenlijk altijd goed op de hoogte op het CB. Toen ik over ging op flesvoeding 2 weken geleden hebben ze mij verteld dat ik GEEN vit. D bij hoef te geven, er zit genoeg in flesvoeding!!! De dosis is wel verdubbelt voor kinderen die geen flesvoeding krijgen. Mijn middelste zoon moet dus meer krijgen, want die drinkt gewone melk. In flesvoeding zit altijd genoeg, omdat ieder kindje een andere hoeveelheid drinkt, zit er ruim voldoende in. Er zijn namelijk kindjes die 7 x 100cc drinken anderen 6x 90cc, dan weet je anders toch niet hoeveel vit. D ze binnen krijgen. De hoeveelheid die ze teveel krijgen plassen ze vanzelf uit!
Wij zijn Sam ook even gaan wegen toen ze 2 weken was. Ze woog bij haar geboorte 3250 gram en is nu 3440 gram, ze groeit dus prima!!!
Morgen gaan we lekker een weekje op vakantie. Heerlijk ertussenuit even. Lekker zwemmen met de jongens en genieten van het mooie weer.
Valt wel op zeg dat er veel met spruw zijn. Ik heb dit bij de jongens nooit gehad toen ik BV gaf, dus weet niet hoe het voelt. Het klinkt pijnlijk, dus iedereen die het heeft succes!!!
Groetjes Maartje
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #6
door Jolanda op 06 aug 2009, 15:36 |
Jolanda |
|
|
zoo net terug van de baby dump heb een easy base gekocht voor de maxi cosi..!! dus ik kan er eindelijk er op uit met Luka.!! ook meteen een draagdoek gekocht die ga ik zo even proberen om te knopen en zo.
Ik weet met dit weer niet wat ik hem aan moet doen, hij heeft een t-shirt aan maar moet ik hem dan wel een jasje aan doen. Ik heb voor de zekerheid maar een dun vestje aan gedaan in de maxi cosi..!! bij thuis komst meteen weer alles uit gedaan...!!!
-x-
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #7
door Jenneke op 06 aug 2009, 15:54 |
Jenneke |
|
|
@ Maike, ook bij flesvoeding kun je een beetje geven op verzoek. Wat er teveel in de fles zit wordt door een gezonde baby of niet opgedronken, of weer uitgespuugd. Dus verhogen naar 120 ml is geen gek idee, als het teveel is merk je dat vanzelf.
En het advies van 's nachts wakker maken is volgens mij helemaal achterhaald. Zolang je een late avondvoeding geeft is het volgens mij geen probleem om een gezond kind te laten slapen. Maar goed, iedere moeder volgt haar eigen plan, dus gewoon doen wat jou het beste lijkt. Het cb is ook maar enkel adviserend, dus gewoon kiezen wat je zelf verstandig lijkt en daarnaar handelen.
@Maartje, ik ga ook echt geen vitamine D geven nu Eline de fles krijgt. Lennart is net 15 maanden oud en heeft het ook nooit in de fles hoeven hebben omdat er genoeg in zat. Het verhaal geeft alleen maar weer waarom ik denk dat het cb bij ons soms nauwelijks iets verstandigs te melden heeft.
Lekker op vakantie, ik heb er met dit warme weer helemaal zin in. Veel plezier.
Laura: Heb je een flesje van 24 ml gekregen waar zowel jij als Tieme van moet gebruiken? Dan zou ik even bij je ha/apotheek navragen of het voldoende is. Normaal doe jemet zo'n flesje 6 dagen voor je baby, maar als je het ook op je tepels moet smeren, gaat dat natuurlijk eerder op. Wij hadden er de eerste keer in ieder geval niet genoeg aan, de spruw was toen na 2 dagen duidelijk terug.
Ik heb het op het forum al eerder geschreven: het advies van VBN (vereniging borstvoeding natuurlijk) is om niet 4 keer 1 ml te geven, maar na elke voeding en dan wat minder zodat je ook op 4ml per dag uit komt. Dit is beter omdat Tieme na elke voeding via jouw borst weer nieuwe schimmels binnenkrijgt en je deze beter te lijf gaat als je na elke voeding wat nystatine geeft. Zie ook onderstaande link:
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/Upload/Bestanden/42 7606_deel_2_IB_1.pdf
Je kunt dan uitrekenen hoeveel je moet geven: bij 8 voedingen elke keer een halve dosis, bij 7 voedingen 0.57 ml (dus iets meer dan de helft) en bij zes voedingen 2/3 ml.
En tussen de voedingen door proberen met een schoon verbandgaasje vlekjes te verwijderen.
Succes ermee!
@Jolanda: met 27 graden buiten... Stel je voor dat het binnen in huis zo warm was, zou je dan wel een jasje aan doen (in huis)?
Een richtlijn is om te kijken wat jezelf aan hebt. Dat ook bij je baby en evt een laagje extra. Toen wij gisteren zijn wezen wandelen had Eline in de kinderwagen 's ochtends gewoon een t-shirt en broekje aan met alleen een lakentje over haar heen. 's Middags had ik haar in de draagdoek, toen alleen haar rompertje en een korte broek. Maar in de draagdoek is het toch al snel warmer voor moeder en kind. In een maxicosi in de auto trouwens ook, zeker als je een verkleiner in je autostoeltje hebt. Dus let er in de auto zeker op dat het niet te warm is.
En een beetje te koud is altijd beter dan te warm. Bij te koud laat je baby zich wel horen, bij te warm is er gevaar voor warmtestuwing waardoor je kindje suf kan worden en vervolgens het gevaar op wiegedood.
Groetjes, Jenneke
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #8
door Laura op 06 aug 2009, 16:48 |
Laura |
|
|
jenneke
jah ik heb flesje van 24 ml gekregen en heb meteen een herhaalrecept erbij gekregen van de apotheek
tieme heeft amper spruw maar ze vonden het wel verstandig om met medicijnen te beginnen om het erger worden te voorkomen
straks ff lekker met me mama naar de winkel om een nieuwe broek!!
eerst tieme ff lekker vol laten drinken en dan weg
dan heb ik dik 3 uur de tijd om te shoppen maar gelukkig zijn de winkels om 21uur dicht en we pas tegen 7 uur weggaan lijkt het me geen enkel probleem
vanmorgen een KUT bericht gekregen
mijn beste vriendin haar broertje is vanmorgen overleden op 20 jarige leeftijd (geen idee hoe en wat)
hij is even oud als me eigen broertje en zusje (2ling)
fijne dag nog met deze warmte
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #9
door Jolanda op 06 aug 2009, 16:48 |
Jolanda |
|
Ja hij was niet erg warm toen ik hem er uit haalde... maar in de wagen en zo ligt hij alleen onder een lakentje.
Ik heb vandaag ook een draagdoek gekocht, en zat ook al te denken wat ik hem dan zou moeten aan doen.. maar een romper is zeker genoeg met dit weer.
Er wordt er eentje wakker hier tijd om te eten..!!
-x-
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #10
door Moppie op 06 aug 2009, 16:51 |
Moppie |
|
|
@ Jenneke: ik probeer idd te voeden op verzoek en denk dan ook wel dat de 120 cc (of een groot gedeelte) er wel in gaat bij haar, zo niet ook geen groot probleem trouwens, ze geeft zelf goed aan wat ze wil dus daar maak ik me niet zo druk om, waar ik niet goed tegen kan zijn de verschillende adviezen van uit dezelfde organisatie, de een zegt 's nachts maximaal 4 uur tussen de voedingen, de ander 6 uur, die dat ze gewekt moet worden, die weer niet en ga zo maar door, ik volg zeker mijn eigen gevoel/plan daar gaat het niet om maar als je steeds verschillende adviezen krijgt wordt je er niet echt wijzer van. We gaan het vannacht eens proberen zonder haar te wekken, ben benieuwd. Vindt het echt niet erg om er uit te gaan voor haar daar gaat het niet om, kleine moeite en ook zo gebeurd maar vindt het wel heel sneu als ik d'r wakker moet maken voor een flesje 's nachts, vooral als ze echt diep in slaap is. Gelukkig hoeft dat nu niet meer, we zullen het wel zien.
@ Jolanda: betreft de kleding probeer ik ook te kijken naar wat ik zelf aan heb en dat haar ook aan te doen, al heb ik ook echt wel eens teveel aan gehad bij haar (achteraf terugkijkend) nu ligt ze heerlijk in een romper en een broekje in de box te slapen, op haar kamertje is het nu echt veel te warm (helaas op het zuiden en ook de hele dag zon en gordijnen dicht/open etc. maakt geen verschil)
Wat is het warm, ben echt heel blij dat ik nu niet meer met een dikke (nou ja slank is ie ook nog niet) buik hoef rond te lopen/laat staan hoef te bevallen, al zou ik de hele bevalling zo weer doen hoor, zo'n mooi monster voor weer gekregen!
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #11
door Anouck op 06 aug 2009, 17:23 |
Anouck |
|
|
Charlie heeft alleen een rompertje aan... die zweet zich helemaal te pletter! Caribische baby..krijg je dat!
Ik zit er over na te denken om inderdaad helemaal met de bv te stoppen maar ik moet zeggen dat ik er ook wel een beetje moeite mee heb. Ze geniet er zo van maar zuigt mij de hele dag helemaal leeg... vooral tegen de avond wil ze constant aan de borst. Wordt er echt getikt van.
Gisteren 120 ml kruidvatvoeding gegeven in de avond maar dat kwam er een half uur later in zn geheel weer uit. misschien teveel gegeven?
Was er ook al heel snel achter dat ze een echte buikslaper is. Heb even afgewacht tot ze zelf haar hoofd kan draaien en nu ligt ze dus heerlijk op haar buik te slapen... genieten en helemaal ontspannen.
Ik heb een tiepje van het consternatieburo...mijn hemel! Volgens mij heeft ze een lichte beroerte gehad ofzo (kan ze natuurlijk ook niets aan doen..) maar daardoor praat ze heel vervelend. Alsof ze de baard in de keel aan het krijgen is. Heb ook niet het idee dat ze echt doorheeft wat ik zeg. Nou moet ik eerlijk bekennen dat het buro me ook heel weinig zegt. Ik kom er voor de prikken en het wegen en wat ze verder zeggen...ach..ik let er niet zo op. Hoor al vanaf dat ik kinderen heb zoveel tegenstrijdigheden dat ik ze niet meer vertrouw. Dus als ze vragen of alles goed gaat is mijn antwoord steevast: HEEL GOED!
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #12
door Jolanda op 06 aug 2009, 17:49 |
Jolanda |
|
|
Ik heb het ook niet zo met het consultatie bureau ben ook echt benieuwd hoe het bij ons zal gaan.
Morgen eerst maar even langs het consultatie bureau om Luka te wegen, ben wel benieuwd wat hij aan gekomen is. En vragen of ze zijn naveltje kunnen aan stippen want volgens mij is het nog niet helemaal dicht, komt nog steeds wat bloed uit.
Morgen ook meteen maar langs de huisarts voor herhaal recept voor mijn ontlasting, i.v.m totale reptuur moet het zachter blijven. En het kan geen kwaad om in huis te hebben.
Ik voed ook op verzoek... En ik hoefde hem niet wakker te maken 's nachts ze zei wel dat er 's nachts 6 uur tussen mocht zitten. Maar als een kindje echt honger heeft dan komt hij echt wel om te eten... Meestal komt Luka om de 3/4 uur, maar kan ook langer tussen zitten vooral 's nachts.
Soms vraag ik mij af of ik wel genoeg borstvoeding heb voor hem, maar als ik dan weer die volle plasluiers zie dan zal het wel goed zitten.
-x-
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #13
door Laura op 06 aug 2009, 18:15 |
Laura |
|
|
jolanda
ik vroeg me idd ook af of ik wel genoeg had maar blijkbaar wel aan het gewicht te zien
tieme is in 2 weken tijd 890 gram gegroeit
dat zit dus wel goed hihi
tieme wil savonds ook meer drinken zal dat met de warmte te maken hebben??
s ochtends gaat tieme in bad... meeste kinderen worden daar suffig van maar meneertje niet hoor... die is mooi dan dik 2 uur wakker
douche doe ik s ovonds met hem daar wordt hij wel lekker suffig van... slaapt daarna van 22uur tot 3 uur snachts heerlijk!!
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #14
door Monique op 06 aug 2009, 18:24 |
Monique |
|
|
Hallo allemaal!
Kijken hoeveel delen we hier weer vol gekwekt krijgen. Morgenochtend gaan wij evenmet iris naar het cb om haar te laten wegen. Ben benieuwd hoe zwaar ze nu is. In de eerst 8 dagen was ze wel wat afgevallen, maar ben benieuwd hoeveel er nu weer bij is. Bij de geboorte woog ze 3860 gram en na 8 dagen woog ze 3560 gram. Dus ben benieuwd. Ze eet als een bouwvakker dus moet ze wel aangekomen zijn. 18 Augustus eerst afspraak bij de arts van het cb. Ben benieuwd wat ze allemaal te melden hebben. Ben geen voorstander van het cb. Ga erheen voor de prikjes en om haar te laten wegen en verder vind ik het wel best. Ik heb bij mijn neefjes en nichtjes geen al te goede ervaringen met het cb dus alle vragen worden met heel goed beantwoord. Bij mijn nichtje die drie maanden te vroeg geboren was vond het cb dat ze meer moest eten want ze was veel te licht voor haar leeftijd. Ja duh ze is drie maanden te vroeg geboren dus heeft ze een achterstand. Allemaal van dat soort dingen. Ze werken daar volgens het boekje en ieder kind wordt ook bekeken via dat boekje. Ben benieuwd wat ze morgen te zeggen hebben. Zijn hier echt van die oude mutsen op het cb! Wordt dus erg lachen! GA nu lekker even de hond uitlaten met dochter lief en dan maar eens wat te eten maken voor mezelf. Van het weekend lekker een dagje weg met het gezinnetje en zondag kom t mijn broer op kraamvisite. Die zitten al twee weken op hete kolen om onze dochter te zien, maar ze hadden allemaal de griep dus konden ze niet komen. Zondag is het dan eindelijk zo ver!
Fijne avond allemaal!
-xxx-
|
| |
|
|
| |
|
|
Mama's juli 2009 - #15
door Ikka op 06 aug 2009, 20:25 |
Ikka |
|
|
Nathalie, ook jij eindelijk je wonder in je armen!! Gefeliciteerd! Geniet er maar lekker van.
|
| |
26 weken zwanger, uitgerekend op: 13-05-2012 |
|
|