Goedemiddag , Registreer nu gratis en snel op Babyopkomst.nl of Login!

Kraamverlof

Naar laatste post.. Forums » Vader worden

Pagina 1 van de 2

Bericht
Gebruiker

Quote Post
Kraamverlof - #1
door Ron op 12 mei 2009, 13:42
Ron

Volgens deze site heeft een vader wettelijk recht op 2 dagen kraamverlof. Dit komt bovenop het verlof voor dag van aangifte en dag van de bevalling. En het mag niet afgehouden worden van de vakantie dagen. 

Echter nergens staat vermeld waar je dit moet aankaarten, of dit naderhand ook nog mogelijk is? 

Iemand van jullie dit wel kunnen regelen ?

Quote Post
Kraamverlof - #2
door Sabrina op 12 mei 2009, 14:16
Sabrina

Hoi Ron,

Ik heb geen idee hoe je dat moet regelen.
Mijn partner en ik zijn het ook al aan het uitzoeken.
Als je meer weet, laat je het dan horen?

Groetjes Sabrina

Quote Post
Kraamverlof - #3
door Mirjam op 12 mei 2009, 14:31
Mirjam

Het klopt inderdaad dat je als vader 2 dagen kraamverlof hebt.

Dit moet geregeld worden met de werkgever (UWV komt hier dus niet bij te pas).
Dag van aangifte + geboortedag valt onder callimiteitenverlof.

Zie ook: www.szw.nl

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736
&hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391909
&rubriek_id=391817&;set_id=2520&doctype_id=6
&link_id=72383

Quote Post
Kraamverlof - #4
door Cissie op 21 mei 2009, 17:23
Cissie

bezopen vind ik het, twee dagen voor de vaders, ik vind dit nogal weinig. als vader wil je toch ook genieten van je kindje, de kraamweek en misschien nog ook wel een of meerdere weken na de kraamtijd.
de gebroken nachten de eerste periode, het wennen aan, en noem maar op. dat hakt er wel ff in.

twee dagen, is vast verzonnen door iemand die nooit kinderen heeft gehad, of wil, of een enorme workaholic. want ieder nuchter persoon ziet toch zeker wel in dat twee dagen voor de kersverse vader gewoon veel te weinig is.

of ben ik nou getikt????

Quote Post
Kraamverlof - #5
door Marjolein op 28 mei 2009, 17:11
Marjolein

Maar als ik het goed begrijp, heeft vriend dus 4 dagen na de bevalling? 2 dagen kraamverlof en 2 dagen calamiteitenverlof? Ik lees dat idd ook wel op deze site, maar verder eigenlijk nergens.. (vind het idd ook errug weinig!!)

Zal Mirjam haar tip ok maar even opvolgen en kijken op die site.

26 weken zwanger, uitgerekend op: 22-08-2012

Quote Post
Kraamverlof - #6
door Ron op 29 jul 2009, 15:50
Ron

Sorry voor de late reactie. Maar heb inmiddels 2 dagen retour gekregen van mijn werkgever. Het blijkt dus inderdaad zo te zijn dat vaders 1 dag krijgen voor bevalling, 1 dag voor aangifte en 2 dagen kraamverlof. Dit kost je dus geen dagen en wordt geregeld door het rijk.

Volgens personeelszaken bij mijn werkgever maakt het zlefs niet uit welke CAO er gebruikt word

Quote Post
Kraamverlof - #7
door Elsje op 29 jul 2009, 19:21
Elsje

Mijn man heeft 1 dag bevallingsverlof en dat is het!!! Hij moet nog wel uren vrij krijgen van zijn baas voor het aangeven bij de burgelijke stand, maar da's maar een paar uurtjes. 
Volgens het cao klein metaal. 
Zo was het tenminste 2 jaar geleden bij de geboorte van onze zoon. Is er een andere regeling dan nu??? Die voor iedereen geldt??
Heb ook nog noooooooit van kraamverlof gehoord. Voor papa's dan.

En is dat betaald???

Quote Post
Kraamverlof - #8
door Mirjam op 29 jul 2009, 20:35
Mirjam

mirjam1979 schreef:
Zie ook: www.szw.nlhttp://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_id=13736&am p;hoofdmenu_item_id=13825&rubriek_item=391909&rubrie k_id=391817&;set_id=2520&doctype_id=6&link_id=72 383

Zie deze link voor meer info.
De 4 dagen (2 calamiteiten + 2 kraamverlof) zijn 100 % doorbetaald.
Dit is bepaald door Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Quote Post
Kraamverlof - #9
door Palle op 08 sep 2009, 12:22
Palle

Mijn partner heeft dat ook niet gekregen, 2 dagen kreeg hij maar en dan had hij nog geluk, want eigelijk kreeg hij maar 1 dag omdat onze zoon in het weekend is geboren dus hoefde hij geen verlof voor de bevalling.
Het is echt gekken werk voor vader. Gelukkig heeft mijn partner heel veel vrije dagen en heeft hij gewoon 2 weken vrij genomen.

Quote Post
Kraamverlof - #10
door Marjolein op 10 okt 2009, 11:54
Marjolein

Mijn vriend heeft het nagevraagd op zijn werk, met de site van het SZW erbij die  Mirjam ook vermelde. (is toevallig net dit weekeind uit de lucht)

Daar zeiden ze dat die site, nog boven de CAO gaat. Dus al staat het niet in de CAO, dan nog is dat geldig (en heb je dus recht op je 4 dagen) omdat het bepaald is door het Ministerie van Sociale Zaken.

Palle, ik weet dan niet hoe het in t weekeind gaat. Zal proberen dan maar niet in t weekeind te bevallen!

26 weken zwanger, uitgerekend op: 22-08-2012

Quote Post
Kraamverlof - #11
door Richard op 09 apr 2010, 10:20
Richard

hoi

nu ik over ongeveer 32 weken vader ga worden ben ik ook erg benieuwd naar alle regelingen.

ik wil zelf graag heel veel tijd doorbrengen met mijn kindje en vriendin net na de bevalling, dus zal ik proberen zoveel mogelijk vrije dagen op te sparen.
4 dagen vrij voor de vader vind ik ook erg weinig, maar ik snap ook best dat het er niet meer zijn. het kost een bedrijf en de overheid gewoon erg veel geld, en men kiest er zelf voor om ouder te worden (tenminste wij/ik wel) dan moet je er ook maar wat voor over hebben, that's life.

groetjes, richard, vader in spe (46 dagen na de bevruchting)

Quote Post
Kraamverlof - #12
door Priscilla op 02 feb 2011, 14:45
Priscilla

hoi 

ik las net jullie forum 
mijn man werkt in belgie en woont in ned, ik ben nu 21 weken zwanger 
zoals wij weten zoals het uitgezocht is heb zelf 4 broers en 7 zwagers die vader geworden zijn 
die werken in ned en die kregen de dag van de bevallling en de dag van de aangifte en ook 2 dagen daarna dat is vast gesteld 
mijn man krijgt de dag van de bevalling dag van aangifte en 2 weken daarna vrij... dat is nagevraagd bij zn baas.
dus hij kan lekker bij ons zijn na de bevalling... 
je kunt beter bij je werkgever overleggen dan heb je zowieso zekerheid 

(tip je kan ook vragen of je een paardagen na de bevalling een paar dagen verlof kan krijgen.. betaald verlof) er is altijd wel iets wat te regelen valt) 

suc6 groetjes priscilla

Quote Post
Kraamverlof - #13
door Patricia op 02 feb 2011, 16:20
Patricia

pricilla belgie heeft inderdaad een betere regeling... volgens mij is nederland de enige met een belaberde regeling!
mijn vriend had in 2009 ook 4 dagen van de baas (bevalling, aangifte en 2 dagen verlof) maar had vacantie dagen gespaard en is een volledige maand thuis gebleven
nu gaat hij een week thuis blijven en dan 2 weken halve dagen werken omdat hij het toch wel zwaar vond om weer te beginnen na een maand thuis zitten!

Quote Post
Kraamverlof - #14
door Denise op 10 feb 2011, 08:40
Denise

Wij hebben het zogenoemde "verlofmandje" dus mijn partner moet die dagen daaruit halen....weg vakantie dagen. Belachelijk toch dat mannen zo weinig dagen krijgen...ook die moeten wennen en hebben gebroken nachten.

Quote Post
Kraamverlof - #15
door Danielle op 12 feb 2011, 13:03
Danielle

@ Denise, die dagen voor mannen zijn wettelijk bepaald. Wettelijke bepalingen staan boven een CAO van een bedrijf. Dus heeft je man gewoon recht op datgene wat wettelijk is bepaald.

Pagina 1 van de 2
Je bent niet ingelogd en kunt dus geen berichten plaatsen!
Topaanbieding!
Stokke

Thoeris

Babyopkomst Producten

Online en gedrukt Dagboek

Beschrijf alle bijzondere momenten en emoties in je eigen zwangerschaps- dagboek. Je kunt het boek na afloop laten drukken. Een uniek boek om later aan je kind te geven.

Zwangerschapskalender

Alleen bij ons te koop: je eigen zwangerschapskalender. Met prachtige afbeeldingen en voor jou persoonlijk gemaakt.