Goedemiddag , Registreer nu gratis en snel op Babyopkomst.nl of Login!

Achternaam veranderen

Naar laatste post.. Forums » Vader worden

Pagina 1 van de 1

Bericht
Gebruiker

Quote Post
Achternaam veranderen - #1
door Just 2 op 11 mei 2009, 16:46
Just 2

Hallo,

Ik zit er over na te denken om de achternaam van mijn zoontje te veranderen in mijn naam alleen ben ik benieuwd of er mensen ervaring mee hebben en hoe het allemaal in zn werk gaat, wat zijn de kosten, kans van slagen, is het een lang proces etc etc ?
Wij hebben destijds besloten om de naam van vaders te geven ook omdat wij zo zijn opgegroeid. 
Hij heeft vruchterkenning gedaan en kind erkend inmiddels betaald hij ook alimentatie wat ik via n advocaat heb moeten regelen, voor de rest is er niks ondertekend oid.

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Quote Post
Achternaam veranderen - #2
door Priscilla op 11 mei 2009, 19:13
Priscilla

Mensen die hun achternaam willen wijzigen, kunnen hiertoe een verzoek indienen bij de Koningin, ofwel het Ministerie van Justitie. Om voor een achternaamswijziging in aanmerking te komen moet het verzoek te vatten zijn onder de gronden als genoemd in het Besluit Geslachtsnaamwijziging. Een reden kan bijvoorbeeld zijn dat de huidige achternaam als beledigend of aanstootgevend wordt gezien zoals Spruit, Poepjes of Naaktgeboren. 

De legeskosten voor een achternaamswijziging bedragen (per 3 januari 2007) € 390,00 of € 110,00 als de verzoeker een minimuminkomen heeft.

Je mag dus niet zomaar een achternaam wijzigen. Ik weet uit eigen ervaring van vroeger dat ik dolgraag de achternaam van mijn moeder wilde hebben, maar dat dit niet zo gemakkelijk ging en het gepaard ging met enorme kosten (naamswijziging wilde ik omdat ik mijn vader nooit gekend heb). Ik heb het nu dus zo gelaten. Kinderen van 18 jaar mogen overigens wel zelf kiezen of ze dan de naam van de vader of moeder dragen, daar zitten dacht ik geen 'hoge' kosten aan verbonden. Ik ben inmiddels al enige jaar getrouwd en ben blij dat ik nu zijn naam draag...

Pagina 1 van de 1
Je bent niet ingelogd en kunt dus geen berichten plaatsen!
Topaanbieding!
Stokke

Thoeris

Babyopkomst Producten

Online en gedrukt Dagboek

Beschrijf alle bijzondere momenten en emoties in je eigen zwangerschaps- dagboek. Je kunt het boek na afloop laten drukken. Een uniek boek om later aan je kind te geven.

Zwangerschapskalender

Alleen bij ons te koop: je eigen zwangerschapskalender. Met prachtige afbeeldingen en voor jou persoonlijk gemaakt.